STARTING A PROCEDURE OF NORMATIVE CONTROL OF THE LAW IN THE REPUBLIC OF SERBIA

Bálint Pásztor

DOI Number
10.22190/TEME1804419P
First page
1419
Last page
1435

Abstract


The author of the article analyzes the specificities of the normative control of the law, i.e. the procedure of assessing the constitutionality and legality of the law in the Republic of Serbia, with the aim of detecting historical and legal preconditions of the effective functioning of the rule of law. The historical perspective of the development of the constitutional judiciary in the Socialist Federal Republic of Yugoslavia and the Republic of Serbia, as well as the analysis of the experiences of various systems of control of constitutionality and legality, open the contextual, scientific-historical and pragmatic dimensions of understanding. The specificity of the system of normative control is reflected in its triplicity, meaning that three institutes are known that characterize different procedural possibilities (to initiate the process of assessing the constitutionality and legality of general acts). The paper is written in order to point out the dichotomy of the proposal and initiative of the procedure of the assessment of constitutionality and legality, as well as the advantages and disadvantages of the ex officio procedure. Furthermore, the author wanted to point out the essential and procedural differences between the proposal, the initiative and the constitutional complaint, especially analyzing the purpose of retaining the institute of the initiative in the light of the existence of the constitutional complaint and the fact that the initiative does not imply the automation of the initiation of proceedings. The dilemma that the article opens concerns the possibility that in the case of abolishing the initiative as an institution accessible to all, is it possible to preserve the democratic culture and the participation of citizens, furthermore is it possible to abolish the fundamental institutional values and freedoms of a legal state and the rule of law? The paper opens other issues of importance for the establishment of an effective constitutional architecture that concern: the width of the circle of authorized proposers of normative control before the Constitutional Court; the dual role of the constitutional judiciary: on the one hand protection of the Constitution, constitutionality and legality, on the other hand effective protection of human and minority rights and freedoms.


Keywords

constitutional judiciary, normative control, protection of constitutionality and legality, human and minority rights, balance and control of power.

Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Бузаџић, М. (1996). Поступак пред уставним судовима – Значај, правна уређеност и ток [Procedure before Constitutional Courts - Significance, legal order and process]. Правни живот, 12/1996, 153–179.

Вучетић, С. (2004). Улога уставног суда у процесу транзиције у Србији [The role of the constitutional court in the process of transition in Serbia]. У: „Уставни суд Србије – у сусрет новом уставу” [In: Constitutional Court of Serbia - meeting the new constitution] (13–19). Београд: Уставни суд Србије и Правосудни центар за обуку и стручно усавршавање.

Вучић, О. (2010). О заштити права [About the protection of rights]. Београд: Досије студио.

Вучић, О., Петров, В. и Симовић, Д. (2010). Уставни судови бивших југословенских република, теорија, норма, пракса [Constitutional courts of the former Yugoslav Republics, theory, norm, practice]. Београд: Досије студио.

Кошутић, Б. (2004). Место уставног суда у систему поделе власти [The place of the constitutional court in the system of separation of power]. У: Уставни суд Србије – у сусрет новом уставу [In: Constitutional Court of Serbia - meeting the new constitution] (71–78). Београд: Уставни суд Србије и Правосудни центар за обуку и стручно усавршавање.

Марковић, Р. (1973). Покретање уставног спора о уставности нормативних аката [Starting a constitutional dispute on the constitutionality of normative acts]. Београд: Савремена администрација.

Марковић, Р. (2006). Устав Републике Србије из 2006 – Критички поглед [The Constitution of the Republic of Serbia from 2006 - A critical view]. Анали Правног факултета у Београду (Анали ПФБ), 2/2006, 5–46.

Марковић, Р. (2007). Уставни суд у Уставу Републике Србије од 2006. године [Constitutional Court in the Constitution of the Republic of Serbia from 2006]. Анали Правног факултета у Београду (Анали ПФБ), 2/2007, 19–46.

Марковић, Р. (2010). Уставно право [Constitutional law]. Четрнаесто осавремењено издање. Београд: Правни факултет Универзитета у Београду, Јавно предузеће Службени гласник.

Мијановић, Г. (1963). Иницирање уставног спора [Initiating a constitutional dispute]. Преглед – часопис за друштвена питања, година XV, књига 2, број 10 [Review - Journal of Social Issues, year XV-Book 2., 10], 241–267.

Мијановић, Г. (2000). Контрола уставности закона [Control of the constitutionality of the law]. Српско Сарајево: Правни факултет Универзитета у Српском Сарајеву.

Ненадић, Б. (2008). Предговор. Закон о Уставном суду [Foreword. Law on the Constitutional Court]. Београд: Службени гласник и Уставни суд Србије.

Петров, В. (2008). Нови уставни суд Републике Србије: поводом мишљења Венецијанске комисије о Уставу Републике Србије [The New Constitutional Court of the Republic of Serbia: on the occasion of the Venice Commission's Opinion on the Constitution of the Republic of Serbia]. Нова српска политичка мисао Посебно издање Устав и искушења, 2/2008, 71–85.

Трипковић, Б. (2004). Системи судске контроле уставности [Systems of judicial control of constitutionality]. У: Уставни суд Србије – у сусрет новом уставу [In: Constitutional Court of Serbia - meeting the new constitution] (315–319). Београд: Уставни суд Србије и Правосудни центар за обуку и стручно усавршавање.

Фира, А. (2004). Нека спорна питања поступка пред Уставним судом [Some issues in the processes before the Constitutional Court]. У: Уставни суд Србије – у сусрет новом уставу [In: Constitutional Court of Serbia - meeting the new constitution] (313–314). Београд: Уставни суд Србије и Правосудни центар за обуку и стручно усавршавање.

Lápossy, A. (2013). Populáris akciókból ombudsmani akciók? [Ombudsman's actions from popular actions?]. Magyar Közigazgatás, 2011/3. Budapest: 120–130.

Sajó, A. (1995). Az önkorlátozó hatalom [Self-limiting power]. Budapesт: Közgazdasági és Jogi Kiadó, MTA Állam- és Jogtudományi Intézet.

Smerdel, B. и Sokol, S. (2009). Ustavno pravo [Constitutional law]. Zagreb: Narodne novine.

Устав Републике Србије [Constitution of the Republic of Serbia], „Службени гласник РС”. Бр. 98 (2006).

Закон о Уставном суду [Law on the Constitutional Court], „Службени гласник РС”. Бр. 109/2007, 99/2011, 18/2013 – одлука УС, 103/2015 и 40/2015 – др. закон.

Закон о заштитнику грађана [Law on the Protector of Citizens], „Службени гласник РС”. Бр. 79/2005 и 54/2007.

Уставни суд Србије [Constitutional Court of the Republic of Serbia], http://www.ustavni.sud.rs/, accessed: 6. 9. 2018.

Устав Холандије [Constitution of the Kingdom of the Netherlands], http://legislationline.org/documents/section/constitutions/country/12, accessed: 10. 9. 2018.




DOI: https://doi.org/10.22190/TEME1804419P

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804