MISUSE OF THE CONCEPT OF UNIFICATION OF EDUCATION AND NATIONAL IDENTITY CRISIS

Aleksandar Kostić, Srećko Milačić

DOI Number
https://doi.org/10.22190/TEME190110024K
First page
Last page

Abstract


The authors of this paper address the problem of education which in its transformation, when small countries are concerned, means openness towards uncritical acceptance of Anglo-Saxon educational and cultural norms. Western society, with its economic supremacy and political aspirations, has managed to include contemporaries into the process of transformation, which among other things involves uniformity of education and culture. This enables it to maintain that supremacy. The authors emphasize the difference between internationalization and globalization of education. Special attention is given to the Bologna process in terms of neoliberal integration strategy which essentially involves the neglect of national identity. They criticize the ongoing commercialization of education and in this sense marginalization of science in society, which further leads to decadence. Ethical goals are being neglected on account of abstract individualism.


Keywords

education, the Bologna process, unification, national identity, crisis

Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Apple, W. M. (2012). Идеологија и курикулум [Ideology and Curriculum]. Београд: Фабрика књига.

Aronowitz, S. (2000). The Knowledge Factory: Dismantling the Corporate University and Creating True Higher Learning. Boston, MA: Beacon Press.

Ball, S.J. (2012). Global Education Inc.: New Policy Networks and the Neo-Liberal Imaginary. London: Routledge.

Barber, B. (1995). Jihad versus McWorld. New York: Times Books.

Bauman, Z. (1997). Postmodernity and its discontents. Cambridge: Polity Press.

Canaan, J. E. and Shumar, W. (2008). Structure and Agency in the Neoliberal University. London: Routledge.

Castells, M. (2002). Das Informationszeitalter II: Die Macht der Identität [The Information Age II: The Power of Identity]. Opladen: Leske + Budrich.

Clarke, M. (2012). The (absent) politics of neoliberal education policy. Critical Studies in Education, 53(3), 297-310.

Collini, S. (2012). What Are Universities For? London: Penguin.

Giroux, H. (2014). Neoliberalismʼs War on Higher Education. Chicago, IL: Haymarket Books.

Gray, J. (1995). Enlightenment's Wake. London/New York: Routledge.

Kymlicka, W. (1995). Multicultural Citizenship. Oxford: Oxford University Press.

Suchman, L. (1993). Response to Vera and Simon's Situated Action: A Symbolic Interpretation. Cognitive Science 17(1), 71-75.

Ward, S.C. (2012). Neoliberalism and the Global Restructuring of Knowledge and Education. London: Routledge.

Аврамовић, З. (2012). „Одлив мозгова” из Србије – једно лице глобализације образовања ['Brain drain' in Serbia - One Face of the Globalization of Education]. Социолошки преглед 47(2), 189–202.

Базић, Ј. (2011). Национални и европски идентитет у Болоњском процесу [National and European Identity in the Bologna Process]. Српска политичка мисао, 33(3), 25–46 .

Береговая, О.А. (2016). Глобализация и развитие непрерывного обазования [Globalization and the Development of Continuing Education], http://elib.sfu-kras.ru/bitstream/handle/2311/30501/beregovaya_o.a.pdf?sequence=1 03.01.2019.

Владимирова, Л.П. (2016). Проблемы обучения иностранным языкам в эпоху глобализации [Problems of Teaching Foreign Languages in an Era of Globalization]. Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики 3, 107-116, DOI: 10.15593/2224-9389/2016.3.11 https://mgimo.ru/upload/iblock/559/problemy-obucheniya-inostrannym-yazykam-v-ehpohu-globalizacii.pdf 03.01.2019.

Галкин, А. А. (2002). Поступь глобализации и кризис глобализма [The Course of Globalization and Globalization Crisis]. Полития № 2, С. 5-21.

Гершунский, Б. С. (1998). Философия образования для 21. века [Philosophy of Education for the 21st Century]. Москва: Совершенство.

Голубовић, З. (2006). Поуке и дилеме минулог века: филозофско-антрополошка размишљања о главним идејама нашег времена [Precepts and Dilemmas of the Past Century: Philosophical and Anthropological Thoughts on Main Ideas of Our Time]. Београд: Филип Вишњић.

Дивјак, С. (2006). Проблем идентитета: Културно, етничко, национално и индивидуално [The Problem of Identity: Cultural, Ethnical, National and Individual]. Београд: Службени гласник.

Душанић, Б. (2015). Неолиберализам: расправе у Академији економских наука [Neoliberalism: Debates at the Academy of Economic Sciences]. Београд: Catena mundi.

Закарија, Ф. (2004). Будућност слободе: Нелиберална демократија код куће и у свету [The Future of Freedom: Neoliberal Democracy at Home and in the World]. Београд: Дан Граф.

Запесоцкий, А. С. (2002). Гуманитарное образование и проблемы духовной безопасности [Humanistic Education and Problems of Spiritual Safety]. Педагогика № 2, стр. 3–8.

Зиновјев, А. (2002). Запад – феномен западњаштва [West- the Phenomenon of Westernism]. Београд: Наш дом.

Јовановић, Б. и Качапор, С. (2016). Васпитање за међунационалну толеранцију и сарадњу [Education for Inter-ethnic Tolerance and Cooperation]. Теме, 40(1), 351–364.

Костић, А. (2011). Управљање глобализацијом и национални идентитети (правни и политичко-социолошки аспекти) [Managing Globalization and National Identity (Legal, Political and Sociological Aspects]. http://www.prafak.ni.ac.rs/files/disertacije/Aleksandar_Kostic_Upravljanje_globalizacijom_2011.pdf 29.12.2018.

Ломпар, М. (2013). Дух самопорицња: прилог критици српске културне политике; У сенци туђинске власти [The Spirit of Self-denial: Annex to the Criric of Serbian Cultural Politics; In the Shadow of Foreign Rule]. Крагујевац: Графостил.

Манхајм, К. (2009). Дијагноза нашег времена [The Diagnosis of our Time]. Нови Сад: Медитеран.

Марковић, Д. Ж. (2008). Глобализација и високошколско образовање [Globalization and Higher Education]. Ниш: МБ Графика.

Мельникова, Н. С. (2002). Глобализация и образование [Globalization and Education ], у: В. К. Егорова, Глобализация: синергетический подход [Globalization: A Synergistic Approach] (421-425). Москва: РАГС.

Митровић. Љ. Вирус неолиберализма и образовање на платформи Болоњске декларације [The Virus of Neoliberalism and Education on the Platform of Bologna Declaration ]. http://www.nspm.rs/kulturna-politika/virus-neoliberalizma-i-obrazovanje-na-platformi-bolonjske-deklaracije.html 23.12.2018.

Начаев, В. Я. (2004). Параметри глобализации и факторы Болонского процесса [ Indicators of Globalization and Factors of Bologna Process] . Вестн. Моск. ун-та № 4 С. 27–34.

Ниче, Ф. (1997). О будућности наших образовних установа [On the Future of our Educational Institutions]. Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.

Рицер, Џ. (2009). Савремена социолошка теорија и њени класични корени [Contemporary Sociological Theories and its Classical Roots ]. Београд: Службени гласник.

Савићевић, Д. М. (2007). Социо-филозофски основи Болоњске декларације [Socio-philosophical foundation of Bologna Declaration]. Педагошка стварност, 53 (7–8), 565–586.

Стојановић, А., Гојков, Г. и Гојков Рајић, А. (2018). Даровити студенти и интеркултурна комуникација [Gifted Students and Intercultural Communitacion]. Теме, 43 (4), 1179–1196.

Стојановић, Д. (2010). Интерпретација историје и промена система вредности у Србији [Interpretation of History and a Change in the System of Values in Serbia], у: О. Листхауг, С. П. Рамет & Д. Дулић (Прир.), Грађанске и неграђанске вредности у Србији: Време после Милошевића [Civil and Uncivil Values in Serbia: The Time after Milosevic] (213–233). Нови Сад: Артпринт.

Ткач, Г. Ф., Филиппов, В. М. и Чистохвалов, В. Н. (2008). Тенденции развития и реформы образования в мире [Development and Reform Tendencies of Education in the World]. Москва: РУДН.

Тојнби, А. (2002). Проучавање историје [The Study of History]. Београд: Службени гласник.

Трифуновић, В. (2012). Мултикултурализам и образовање: проблем плурализације идентитета [Multiculturalism and Education: The Problem of Plural Identity]. Српска политичка мисао, 36 (2), 75–92.

Трозби, Д. (2012). Економика културне политике [Economics of Cultural Politics]. Beograd: Clio.

Тураев, В. А. (2002). Глобальные вызовы человечеству [Global Challenges of Humankind]. Москва: Логос.

Турен, А. (2011). Нова парадигма: За боље разумевање савременог света [New Paradigm: For better Understanding of Modern World]. Београд: Службени гласник.

Узелац, М. (2012). Филозофија образовања I. Филозофске основе савремених педагошких теорија [The Philosophy of Education I. Philosophical Foundations of Pedagogic Theory]. Вршац: Висока струковна школа за образовање васпитача.

Фаинберг, В. (2012). Заједничке школе, различити идентитети: национално јединство и културне разлике [Common Schools, Different Identities: National Unity and Cultural Differences]. Београд: Едиција Реч.

Формозо, Б. (2009). Расправе о етницитету [Debates on Entity ]. У: К. Халперн и Ж. Руано-Борбалан (Прир.), Идентитет(и): Појединац, група, друштво [Identity(s): Individual, group, society] (295–312). Београд: Clio.

Шпенглер, О. (1923). Закат Европы [The End of Europe]. Москва: Книгоиздательство „Берег“.




DOI: https://doi.org/10.22190/TEME190110024K

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804