МЕРЕЊЕФИНАНСИЈСКИХ И НЕФИНАНСИЈСКИХ ПЕРФОРМАНСИ ОСИГУРАВАЈУЋИХ ДРУШТАВА/FINANCIAL AND NONFINANCIAL PERFORMANCE MEASUREMENTS IN INSURANCE COMPANIES

Славица Јоветић, Злата Ђурић, Срђан Маринковић

DOI Number
-
First page
1199
Last page
1217

Abstract


Aпстракт

 Циљ рада је да се одреди ниво квалитета пословања осигуравајућих друштаваи осталих предузећана основу одабраних финансијских и нефинансијских перформанси као и да се изврши компаративна анализа одабраних перформанси између наведених привредних субјеката. Финансијске перформансе су испитиване на основу података преузетих из базе Агенције за привредне регистре Републике Србије док је анализа нефинансијских перформанси базирана на резултатима анкете спроведене код 11 осигуравача и 36 осталих предузећа. Анализа достигнутог нивоа квалитета предузећа и детектовање разлика између групе осигуравајућих друштава и  осталих предузећа, као и издвајање независно променљивих које највише утичу на међугрупне разлике, извршено је применом дискриминационе анализе, једнофакторске ANOVE i Mann-Whitneyev-ог U теста. Разлике између посматраних предузећа не постоје код свих нефинансијских перформанси, као ни код рентабилности. Просечна оцена свих нефинансијских перформанси је 3,1218 и креће се у интервалу од 2,77 до 3,6158. Најнижу просечну оцену има нефинансијска перформанса руковођење2, а највишу ресурси. Наведено значи да су предузећа у Репуублици Србији на средњем нивоу развоја система менаџмента квалитета. Разлика између осигуравача и осталих предузећа постоји у висини коефицијента економичности и ликвидности. Анализа наведених финансијских перформанси указује на низак ниво профитабилности посматраних привредних субјеката.

 

Кључнеречи: перформансе, профитабилност, економичност, ликвидност, трошкови, руковођење, процеси

 

Abstract:

 The aim of this paper is to determine the operational quality level of the insurance companies and other companies based on the selected financial and non-financial performance indicators, as well as to perform a comparative analysis of the selected performance indicators in terms of these business entities. Financial performance was analyzed based on the data provided by the Serbian Business Registers Agency database, while the analysis of the non-financial performance was based on the results of the survey conducted in 11 insurance companies and 36 other companies. The analysis of the achieved quality level in the mentioned companies and identification of differences between the insurance companies and the other companies, as well as identification of the independent variables that have the most significant effect on the differences between these two groups, were performed by implementing discriminant analysis, one-way ANOVA and the Mann-Whitney U test. The performed analyses have shown that the differences between the observed companies do not exist in respect of all non-financial performance indicators, or in respect of profitability. The average score of all non-financial performance indicators is 3.1218, and ranges from 2.77 to 3.6158, which points to the fact that companies in the Republic of Serbia are at the medium level of quality management system development. The difference between insurance companies and other companies exists at the level of efficiency ratio and liquidity ratio. An analysis of these financial performance indicators has also detected low levels of profitability of the observed business entities.

 

Key words: performance, profitability, efficiency, liquidity, costs, management, processes

 


Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Anđelković-Pešić, M. (2011). Mere performansi projekata unapređenja kvaliteta. Računovodstvo, 55(1-2), 35-45

Birchard, B. (1995). Making it count. Chief Financial officer 11(10), 42−49.

Bourne, M. (2005). Researching performance measurement system implementation: the dynamics of success and failure. Production Planning & Control: The Management of Operations, 16(2), 101-113. DOI:10.1080/09537280512331333011

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.

Домановић, В. (2013). Ефикасност мерења система перформанси у условима савременог пословног окружења. Економски хоризонти, 15(1), 31-44. doi:10.5937/ekonhor1301031D

Djogić, R. (2009). Efikasan računovodstveni informacioni sistem – pretpostavka uspješnog upravljanja preduzećem. Ekonomski horizonti; 11(1), 55-84. Retrieved from http://www.horizonti.ekfak.kg.ac.rs/sites/default/files/Casopis/2009_1/4_Rifet_Djogic.pdf

Franco-Santos, M. & Bourne, M. (2005). An examination of the literature relating to issues affecting how companies manage through measures. Production Planning & Control: The Management of Operations, 16(2), 114-124. Retrieved from http://core.ac.uk/download/pdf/140227.pdf

Harker, P. & Zenios, S. (2000). What Drives the Performances of Financial Institutions? In Harker, P., Zenios, S., (Ed):Performance of Financial Institutions; Efficiency, Innovation, Regulation”, Cambridge University Press, U.K. Retrieved from http://assets.cambridge.org/97805217/71542/sample/9780521771542wsn01.pdf

ISO 10014 стандард (2006). Менаџмента квалитетом – Упутства за остваривање финансијске и економске добити. Београд: Институт за стандардизацију Србије.

ISO 9000 стандард. (2007). Систем менаџмента квалитетом - Речник, Београд: Институт за стандардизацију Србије.

ISO 9001 стандард. (2008).Систем менаџмента квалитетом - Захтеви, Београд: Институт за стандардизацију Србије.

ISO 9004 стандард. (2009). Руковођење са циљем остварења одрживог успеха организације-Приступ Преко менаџмента квалитетом, Београд: Институт за стандардизацију Србије

Ivanović, M. (2009). ISO 9004:2009 - od QMS-a do poslovne izvrsnosti. Kvalitet, 19 (9-10), 21-22.

Jovetić, S. & Ilić, M. (2001). Institucionalne promene kao pretpostavka razvoja malih i srednjih preduzeća. Industrija, 1(4), 21-39.

Jovetić, S. (2005). Merenje nivoa kvaliteta preduzeća. Megatrend revija, 2(1), 131-146. Retrieved from http://www.megatrendreview.com/files/pdf/SR/Megatrend%20Revija%20vol%2002-1-2005.pdf

Jovetić, S. (2007). Metodologija praćenja i unapređenja performansi procesa proizvidnje,

Industrija 2, 91-103.

Јоветић, С. (2011). Мерење квалитета наставно образовног процеса на универзитетима. Београд: Институт Михајло Пупин.

Jovetić, S. & Janković, N. (2012). Znanje i inovativnost kao faktor društveno-ekonomskog razvoja zemlje: statističko-ekonometrijska analiza: Ekonomske teme, 50(4), 511-533. Retrieved from http://www.eknfak.ni.ac.rs/Ekonomske-teme/et2012-4.pdf

Kudryavtsev, D. & Grigoriev, L. (2011). Systemic approach towards enterprise functional decomposition. The workshop “Convergence of Business Architecture, Business Process Architecture, Enterprise Architecture and Service Oriented Architecture” within the XIII IEEE Conference on Commerce and Enterprise Computing, (310-317). Retrieved from http://www.slideshare.net/dmitryku/systemic-approach-towards-enterprise-functional-decomposition.

Лукић Р. (2006). Рачуноводство осигуравајућих компанија. Београд: Центар за издавачку делатност Економског факултета.

Nair, A. & Prajogo, D. (2009). Internalization of ISO 9000 Standards: The Antecedent Role of Functionalist and Institutionalist Drivers and Performance Implications. International Journal of Production Research, 41(16), 4545-4568. DOI:10.1080/00207540701871069. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1080/00207540701871069

Oakland, J. S. (2006). Quality management in the 21st century- implementing successful change. International Journal Productivity and Quality Management 1, 69-87. DOI: 10.1504/IJPQM.2006.008374

Pallant, J. (2009). SPSS: Priručnik za preživljavanje: postupni vodič kroz analizu podataka pomoću SPSS-a za Windows. (Serbian translation of III edition). Belgrade: Mikro knjiga

Симић, В. & Баћовић, И. (2011). Заинтересоване стране у светлу ISO 9004-Концепт одрживог раста. Квалитет, Пословна политика, Земун, бр.1-2, 29-31. Retrieved from http://euroquality.rs/REPOSITORY/301_Zainteresovane%20strane%20u%20svetlu%20ISO%209004%20%E2%80%93%20Koncept%20odrzivog%20razvoja.pdf

Стојковић М. (2001).Статистика. Суботица: Економски факултет

Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2007) Using multivariate statistics, Boston: Pearson Education

Wu, S. & Chen, J. (2011). Comparison between manufacturing companies that are ISO certified and those that are not certified using performance measurement model. Total Quality Management & Business Excellence, 22(8) DOI:10.1080/14783363.2011.593860. Retrieved from http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14783363.2011.593860


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804