РОДНЕ РАЗЛИKЕ МЛАДИХ У МОРАЛНОМ ЗАKЉУЧИВАЊУ У ПОЛНОМ МОРАЛУ У СВЕТЛУ KОЛБЕРГОВЕ И ГИЛИГАНИНЕ ТЕОРИЈЕ /YOUTH GENDER DIFFERENCES IN MORAL REASONING ON GENDER MORALITY IN THE LIGHT OF THEORIES BY KOHLBERG AND GILLIGAN

Садуша Реџић

DOI Number
-
First page
1083
Last page
1103

Abstract


Апстракт

Рад представља приказ упоредне анализе дела података добијених дубинским интервјуом у социолошком истраживању полног морала, кроз призму теорија о односу морала и пола. Референтни оквир рада чине теорије о полној и родној социјализацији и учењу родних улога, као и теорије о учењу морала. Након прегледа теорија које разматрају однос пола и морала: Лоренса Kолберга и Kерол Гилиган, следи преглед резултата појединих референтних истраживања у Србији и иностранству, а потом  анализа, која укључује само одабране ставове из ширег квалитативног истраживања урађеног са студентима нишког универзитета, у циљу поређења моралног резоновања о појединим аспектима полног морала код испитаника оба пола. Како Колбергова и Гилиганина теорија служе као ужи теоријски оквир рада, у анализи су коришћене за интерпретацију података добијених аутономним истраживањем полног морала младих. Уједно, на овај начин, проверавамо њихове две теорије, тражећи аргументе који би поткрепили једну, или другу.

Kључне речи: морал, пол, полни морал, Kолберг, Гилиган

 

Abstract

This paper presents a comparative analysis of data obtained by in-depth interviews in the sociological study of gender morality, through the prism of theories on the relationship between morality and gender. The reference framework of the paper consists of theories on gender socialization and the learning of gender roles, as well as the theories of the learning of morals. A revision of theories that deal with the relationship of gender and morality, by Lawrence Kohlberg and Carol Gilligan, is followed by an overview of several reference research results in Serbia and abroad. The following section contains an analysis that includes only selected positions from a broader qualitative research conducted with the students from the University of Niš, in order to compare their moral reasoning on certain aspects of gender morality in respondents of both sexes. Since Kohlberg’s and Gilligan’s theories serve as a narrow theoretical framework, I use them in the analysis to interpret the data obtained by an autonomous research on youth gender morals. At the same time, I attempt to verify the two theories, looking for arguments to support one or the other.

Key words: morality, gender, sexual morality, Kohlberg, Gilligan


Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Bar-Yam, M., Kohlberg, L. and Naame, A. (1980). Moral Reasoning of Students in Different Cultural, Social, and Educational Settings. American Journal of Education, 88 (3), 345-362. doi: 10.1086/443530 Available at: http://www.jstor.org/stable/1085057 (18 May 2012)

Blum, L. A. (1988). Gilligan and Kohlberg: Implications for Moral Theory. Ethics, 98 (3), 472-491. Available at: http://www.jstor.org/stable/2380962 (23 Aug 2012)

Buloh, V. L. i Buloh, B. (2004). Seksualni stavovi [Sexual Attitudes. Beograd: Fabrika knjiga.

Colby, A., Kohlberg, L., Gibbs, J.; Lieberman, M., Fischer, K. and Saltzstein & Herbert D. (1983). A Longitudinal Study of Moral Judgment. Monographs of the Society for Research in Child Development, 48 (½), 1-124. Doi: 10.2307/1165935 Available at: http://www.jstor.org/stable/1165935 (18 June 2012)

Чабаркапа, М. (2009). Осврт на теорију Лоренса Kолберга о развоју моралне свести и односу према моралном понашању [Review of the theory of Lawrence Kohlberg on the development of moral awareness and attitude towards moral behaviour. Зборник радова Филозофског факлутета у Приштини [Proceedings of the Faculty of Philosophy in Pristina, 39, 379-387. Available at: http://scindeks-clanci.nb.rs/data/pdf/0354-3293/2009/0354-32930939379C.pdf#search=%22%C4%8Чабаркапа%20Milanko%22 (08 Feb 2012)

Dawson, L. M. (1995). Women and men, morality and ethics – sexual differences in moral reasoning. Business Horizons. July-August. Available at: http://findarticles.com/p/articles/mi_m1038/is_n4_v38/ai_17105361/ (11 Oct 2011)

Ђорђевић, Т. (1984). Наш народни живот 1 [Our national life 1. Београд: Просвета.

Gerson, K. (2002). Moral dilemmas, moral strategies, and the transformation of gender: Lessons from Two Generations of Work and Family Change. Sociologists for Women in Society Feminist Lecture 1998. Gender & Society, 16 (1), 8-28. doi: 10.1177/0891243202016001002 Available at: http://as.nyu.edu/docs/IO/220/moraldilemmasandgender.pdf (09 Oct 2011)

Haan, N., Langer, J. and Kohlberg, L. (1976). Family Patterns of Moral Reasoning. Child Development, 47 (4), 1204-1206, doi: 10.2307/1128466 Available at: http://www.jstor.org/stable/1128466 (09 Dec 2012.)

Gibbs, John C., Arnold, Kevin D. and Burkhart, Jennifer E. (1984). Sex Differences in the Expression of Moral Judgment. Child Development, 55 (3), 1040-1043, doi: 10.2307/1130155 Available at: http://www.jstor.org/stable/1130155 (29 Jan 2013)

Gilligan, C. (1982). In a different voice: psychological theory and women's development. Harvard University Press. Available at: http://books.google.rs/books?id=OujZ0iSyNWgC&pg=PA5&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false (13 Aug 2012)

Gilligan, C. (1985). In a Different Voice: Women's Conceptions of Self and of Morality. The Scholar & Feminist XXX: Past Controversies, Present Challenges, Future Feminisms. Double Issue: 3.3 & 4.1. Reprinted from: The Future of Difference Hester Eisenstein and Alice Jardine, Editors.

Available at: http://sfonline.barnard.edu/sfxxx/documents/gilligan.pdf (13 Aug 2012)

Kohlberg, L., Yaeger, J. and Hjertholm, E. (1968). Private Speech: Four Studies and a Review of Theories. Child Development, 39 (3), 691-736, doi: 10.2307/1126979 Available at: http://www.jstor.org/stable (22 Mar 2012)

Kolberg, L. (1990). Dete kao filozof morala [The Child as a Moral Philosopher. In Ivan Ivić and Nenad Havelka (ed.) Proces socijalizacije kod dece: izabrani radovi [The process of socialization in children: selected papers, (pp. 51-65). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Лукић, Д. Р. (1974). Социологија морала [Sociology of morality. Београд: Српска академија наука и уметности.

Миочиновић, Љ. (2004). Морални развој и морално васпитање: когнитивно-развојно схватање [Moral development and moral education: cognitive-developmental understanding. Београд: Чигоја.

Murray, J. L., Feurestien, A. N. and Adams, D. C. (2002). Gender Differences in Moral Reasoning and University Student Views on Juvenile Justice. Journal of College and Character, 3 (2), doi: 10.2202/1940-1639.1310 Available at: http://journals.naspa.org/jcc (28 Jan 2012)

Осовска, М. (1971). Психологија морала (нека питања морално-психолошке проблематике) [Psychology of morality. Сарајево: Завод за издавање уџбеника.

Pharo, P. (2006). Sociologija morala: smisao i vrijednosti između prirode i kulture [Sociology of morality: the meaning and value between nature and culture. Zagreb: Masmedia.

Pet godina skrivali pol deteta, oblačili ga i kao muško i kao žensko [Five years of hiding the child’s sex, dressing him as both man and woman. http://www.blic.rs/Vesti/Svet/302704/Pet-godina-skrivali-pol-deteta-oblacili-ga-i-kao-musko-i-kao-zensko (22 Jan 2012)

Reich, W. (1982). Analiza karaktera [Character Analysis. Zagreb: Naprijed.

Reich, W. (1990). Prodor seksualnog morala [The Invasion of Compulsory Sex-Morality. Beograd: Mladost.

Scott, J. (1998). Changing attitudes to sexual morality: a cross-national comparison. Sociology, 32 (4), 815-845, doi: 10.1177/0038038598032004010 Available at: http://zhurnal.lib.ru/j/john_l/extra4.shtml (22 Dec 2011)

Стојиљковић, С. (2009). Личност и морал [Personality and morality. Ниш: Филозофски факултет и Београд: Институт за педагошка истраживања.

Weber, M. (1989). Metodologija društvenih nauka [Methodology of Social Sciences. Zagreb: Globus.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804