СРПСКИ НЕДЕЉНИЦИ У ТРАНЗИЦИЈИ И ПОТРЕБА ЗА ЦЕЛОЖИВОТНИМ ОБРАЗОВАЊЕМ НОВИНАРА – (студија случаја НИН И ВРЕМЕ)/SERBIAN NEWS MAGAZINES IN TRANSITION AND NEED FOR LIFE-LONG JOURNALISTS EDUCATION (NIN and VREME case study)

Веселин Кљајић, Милица Кљајић

DOI Number
-
First page
1549
Last page
1562

Abstract


Апстракт

Циљ овог рада представља испитивање структуре редакција српских њуз магазина, као и нивоа образовања новинара запослених у овим редакцијама, кроз анализу Упитника о ставовима новинара и образовању новинара у српским њуз магазинима, као и одређивање њихових корелата. На примеру 43 испитаника (више од половине запослених у два најутицајнија српска њуз магазина- НИН и Време), у раду се анализира и корелација знања и способности које поседују српски новинари и потреба које савремено новинарство на мрежи поставља пред медијске раднике. Као најзначајнији елементи анализе издвајају се следеће ставке: анкетирани новинари су мање образовани од српског новинарског просека и у највећем броју случајева имају завршену средњу школу, а у чак 90 одсто случајева немају образовање новинарског усмерења; новинари који су учествовали у истраживању у највећем броју случајева имају изузетно високо мишљење о свом образовању и способности за рад, док на питањима из области знања показују изузетно низак проценат тачних одговора. Савремене позиције које одавно постоје у светским магазинима још увек нису присутне у домаћим медијским кућама, а највећи број новинара који су анкетирани нема никакво искуство у он-лајн новинарству, што указује да се људски ресурси за развијање он-лајн издања српских недељника вести не могу пронаћи међу постојећим члановима редакције, већ се морају упослити нови стручњаци на чијем би се образовању радило активно током читавог њиховог радног века.

 

Кључне речи: образовање,транзиција новинари, њуз магазини, он-лајн

 

Abstract

The aim of this paper is to examine the structure of the editorial board of Serbian (weekly) news magazines and the level of education of the journalists employed in these editorial boards through the analysis of a questionnaire on the attitudes and education of journalists in Serbian news magazines, as well as to determine their correlates. On a sample of 43 respondents (more than a half of the employees in the two most influential Serbian news magazines – NIN and Vreme), the study analyzes the correlation of knowledge and skills of Serbian journalists, as well as the requirements that contemporary online journalism places before the media workers. The following items are singled out as the most important elements of the analysis: the surveyed journalists have a lower level of education than the average of Serbian journalists and in most cases they have secondary education, while in 90 percent of the cases they do not have any journalism education; the journalists who participated in the survey have a very high opinion of their education and skills needed for work in most cases, while the percentage of correct answers regarding the questions pertaining to their field of knowledge is very low. Modern job positions that have existed in international magazines for a long time are not yet present in the local media companies, and the largest number of the interviewed journalists have no experience with online journalism, which indicates that the human resources for developing the online editions of Serbian weekly magazines cannot be found among the existing members of the editorial board; instead, new experts whose education should be constantly updated throughout their career need to be hired.

 

Key words: education, journalists, news magazines, online, structure of editorial board

 


Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Bojd, E. (2002). Novinarstvo u elektronskim medijima [Jounralism in electronic media]. Beograd: Clio.

Cook, T. E. (2005). Governing with the news: the news media as a political institution. Chicago: The University of Chicago Press.

Crnogorac, Z. (2008). Štampana knjiga u globalnom informacionom društvu [Printed books in global information society]. CM, 3(8), 73-84.

Currah, A. (2009). What's happening to our news: An investigation into the likely impact of the digital revolution on the economics of news publishing in the UK. Oxford: Oxuniprint.

de Burgh, H. (2003). Skills are not enough: the case for journalism as an academic discipline. Journalism: theory, practice & criticism, 4 (1), 95-112.

Deuze, M. and Paulussen, S. (2002). Online Journalism in the Low Countries: Basic, Occupational and Professional Characteristics of Online Journalists in Flanders and the Netherlands. European Journal of Communication, 17(2), 237-245, doi: 10.1177/0267323102017002697

Education portal. (2014). Journalist Education Requirements and Career Information. Retrieved 17 Jan 2015 from http://education-portal.com/journalist_education.html

Hanna, M. and Sanders, K. (2007). Journalism Education in Britain – Who are the students and what do they want? Journalism Practice. 1 (3), 404-420, DOI: 10.1080/17512780701505093

Hermans, L., Vergeer, M. and d’Haenens, L. (2009). Internet in the Daily Life of Journalists: Explaining the use of the Internet by Work-Related Characteristics and Professional Opinions. Journal of Computer-Mediated Communication, 15 (1), 138-157, doi:10.1111/j.1083-6101.2009.01497.x

Joseph, B. (2009). Journalism Education. In Wahl-Jorgensen, Karin. Hanitzsch, Thomas (Ed.), The Handbook of Journalism Studies (42-58). New York: Routledge.

Keen, A. (2008). The Cult of the Amateur: How today’s Internet is killing our culture. USA: Doubleday.

Kljajić, V. (2013). Dominacija PR-a nad novinarskim sadržajima u srpskim štampanim medijima – uzroci i konsekvence [PR dominance over journalistic content in Serbian press – causes and consequences]. Kultura, 139, 13-27.

Lukač, S. NIN, 8.3.1970, Politika, Beograd, br. 1000

Macdonald, I. (2006). Teaching Journalists to save the profession: A critical assessment of recent debates on the future of US and Canadian journalism education. Journalism Studies, 7 (1), 745-764, DOI: 10.1080/14616700600890414

Oberst, L. (2011). 11 Journalism Jobs You May Hold in the Future. Retrieved 15 Jan 2015 from http://sustainablejournalism.org/future-of-journalism/journalism-jobs-may-hold-future

Pulitzer, J. (1904). The College of Journalism. North American Review, 178 (5), 1-2.

Radojković, M. and Stojković, B. (2004). Informaciono-komunikacioni sistemi [Information-communication systems]. Beograd: Clio.

Sarrica, M. et al. (2010). The early stages of the integration of the internet in EU newsrooms. European Journal of Communication, 25 (4), 413-422, doi: 10.1177/0267323110380996

Tanjev, S. (2002). Does education matter? Characteristics of journalists who went to graduate school. Journalism, 3(2), 223-228, doi: 10.1177/146488490200300204

Tapavički Duronjić, T. (2011). Komuniciranje u medijasferi [Communication in the mediasphere]. Beograd: Bard-fin.

UNESCO. (1999). Recommendations: Educating for the Media and the Digital Age, Retrieved 2. Feb 2015 from http://www.mediamanual.at/en/pdf/recommendations.pdf

UNESCO Series on Journalism Education. (2007). Model Curricula for Journalism Education.

Paris: UNESCO.

Vitković, B. (2007). Informacijsko preopterećenje: konceptualni okvir strukture istraživanja [Information overload: conceptual frame of research structure]. CM, 2 (4), 25-56.

Vraneš, A. and Marković, Lj. (2008). Informaciona pismenost u fokusu etike [Information literacy in the focus of ethics]. In: Vraneš, A. (ed.), Informaciona pismenost i doživotno učenje [Information literacy and life-long learning], (14-15). Beograd: Filološki fakultet.

Weaver, D. H. Beam, R.A, Brownlee, B. J. Voakes, P.S. and Wilhoit, C.G. (2007). The American Journalist in the 21st Century: U.S. News People at the Dawn of New Millennium. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804