КЛИЈЕНТЕЛИСТИЧКИ ОДНОСИ И МЕДИЈИ У ТРАНЗИЦИОНОЈ СРБИЈИ/CLIENTELISTIC RELATIONS AND THE MEDIA IN TRANSITIONAL SERBIA

Анка Михајлов Прокоповић, Татјана Вулић

DOI Number
-
First page
1563
Last page
1582

Abstract


Апстракт

Медијске студије се нису много бавиле концептом клијентелизма, иако је раширено мишљење да политички клијентелизам у већем или мањем обиму постоји у свим модерним друштвима. У првом делу овог рада испитуje се политички клијентелизам у медијској сфери кроз представљање резултата компаративних истраживања у свету, посткомунистичким европским земљама које су чланице Европске уније и земљама Југоисточне Европе. При томе се полази од карактеристика политичког клијентелизма које су идентификовали аутори Данијел Халин (Daniel C. Hallin) и Стилианос Папатанасопулус (Stylianos Papathanassopoulos).

У раду се поставља питање односа између успорене демократизације српског друштва и политичке инструментализације медија. Преиспитује се у којој мери нетранспарентно медијско власништво, учешће државе на медијском тржишту као и државно финансирање медија, утичу на инструментализацију медија. У том проблемском кругу анализирају се и промене које су донели  нови медијски закони усвојени у августу 2014. године и истиче нужност примене добрих решења у пракси.

Кључне речи: медији, Србија, политички клијентелизам, политичка инструментализација медија, медијска транзиција

 

Abstract

        Media studies have not amply dealt with the concept of clientelism, although it is the widespread opinion that political clientelism more or less exists in all modern societies. The first part of this paper examines political clientelism in the media through the presentation of the results of comparative research around the globe, in post-communist European countries that are members of the European Union, and in the countries of Southeast Europe. The foundation of the study involves the characteristics of political clientelism identified by Daniel C. Hallin and Stylianos Papathanassopoulos.

        This paper raises the issue of the relationship between the slow democratization of Serbian society and the political instrumentalization of the media. The paper reviews the extent to which non-transparent media ownership, the state’s media market, and state funding of the media affect the utilization of the media. Within this problem circle, the changes brought by new media laws adopted in August 2014 are also analysed and the necessity of implementing good solutions in practice is highlighted.

Key words: media, Serbia, political clientelism, political instrumentalization of media, media transition

 


Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Brinkerhoff, D. & Goldsmith, A. (2002). Clientelism, Patrimonialism and Democratic Governance: An Overview and Framework for Assessment and Programming, http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/Pnacr426.pdf

Eisenstadt, S. N. & Roniger, L. (1984). Patrons, Clients and Friends: Interpersonal Relations and the Structure of Trust in Society. Cambridge: Cambridge University Press.

Fox, J. (1994). The Difficult Transition from Clientelism to Citizenship: Lessons from Mexico. World Politics, vol. 46, No 2, 151-184. Available at: http://www.researchgate.net/publication/247837753_The_difficult_transition_from_clientelism_to_citizenship

Greenberg, J. (2010). There is Nothing Anyone Can Do about It: Participation, Apathy and ‘Successful’ Democratic Transition in Postsocialist Serbia. Slavic Review, 69 (I), 41-64.

Hallin, D. and Papathanassopoulos, S. (2002). Political Clientelism and the Media: Southern Europe and Latin America in Comparative Perspective. Media, culture & society, 24(2), 175-195. Available at: http://www.portalcomunicacion.com/both/opc/client.pdf

Hodžić, S. (2014). Bosna i Hercegovina [Bosnia and Herzegovina]. In B. Petković, S. Bašić Hrvatin i S. Hodžić: Značaj medijskog integriteta: vraćanje medija i novinarstva u službu javnosti:regionalni pregled i istraživački izveštaj o medijskom integritetu u Bosni i Hercegovini [The Importance of Media Integrity: Restoring Media and Journalism to the Public Service: Regional Survey and Research report on Media Integrity in Bosnia and Herzegovina] (79-187), Sarajevo: Mediacentar.

Hrvatin S. and Petković, B. (2014). Regionalni pregled [Regional Overview]. In J. Matić (Ed.), Značaj medijskog integriteta: vraćanje medija i novinarstva u službu javnosti [The Importance of Media Integrity: Restoring Media and Journalism to the Public Service] (9-57), Novi Sad: Novosadska novinarska škola.

Keefer, P. (2005). Clientelism, Credibility and the Policy Choices of Young Democracies, http://web.worldbank.org/archive/website00818/WEB/PDF/KEEFER_S.PDF

Londo, I. (2014). Albania. In Petković, B. (Ed.), Media integrity matters: reclaiming public service values in media and journalism, (51-119), Ljubljana: Peace Institute, Institute for Contemporary Social and Political Studies.

Mancini, P. (2000). Political Complexity and Alternative Models of Journalism: The Italian Case. In Curran, J. & Park, M. (Eds.), De-Westernizing Media Studies, (234-247), London: Routledge.

Matić, J. and Valić Nedeljković, D. (2014). Srbija [Serbia]. In J. Matić (Ed.), Značaj medijskog integriteta: vraćanje medija i novinarstva u službu javnosti [The Importance of Media Integrity: Restoring Media and Journalism to the Public Service], (57-137), Novi Sad: Novosadska novinarska škola.

Mihajlov Prokopović A. (2014). Local media in Serbia within new media laws. Facta Universitatis, Series: Philosophy, Sociology, Psychology and History, Vol. 13, No 3, 95-109.

Milivojević, S. (2007). Tabloidizacija dnevne štampe u Srbiji [Tabloidization of daily press in Serbia], http://www.media.ba/bs/menadzment-novinarstvo/tabloidizacija-dnevne-stampe-u-srbiji

Mungiu-Pippidi, A. (2010). A Case Study in Political Clientelism: Romania’s Policy-Making Mayhem, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1686617

Popov, N. (2009). Lek kao otrov [Medicine as a poison]. Republika, 456-459, (without numeration), http://www.republika.co.rs/456-459/03.html

Popović, H. (2014). Istraživanje o integritetu medija – Hrvatska [Research on the integrity of the media – Croatia]. In B. Petković (Ed.), Značaj medijskog integriteta: vraćanje medija i novinarstva u službu javnosti [The Importance of Media Integrity: Restoring Media and Journalism to the Public Service], (57-125), Zagreb: Centar za istraživačko novinarstvo.

Radojković, M. (2004). Preti li nam „berluskonizacija“ medija? [Are we threatened by a “berlusconization” of the media?], http://www.mc.rs/preti-li-nam-berluskonizacija-medija.6.html?eventId=15335

Sajo, A. (1998). Corruption, Clientelism and the Future of the Constitutional State in Eastern Europe. East European Constitutional Review, 7(2), 37-46. Available at: http://www3.law.nyu.edu/eecr/vol7num2/special/special.html

Savović, K. (2013). Zašto još nema medijske reforme u Srbiji? [Why is There Still No Media Reform in Serbia?]. Pravni monitoring medijske scene u Srbiji [Legal Monitoring of the Serbian Media Scene], ANEM Publikacija VIII, 6-7.

Тenscher, J. (2011). Masovni mediji i politička komunikacija u zemljama EU [Mass media and political communication in the European Union countries]. In A. Zerfas i M. Radojković (Eds.), Menadžment političke komunikacije: osnove i koncepti [Management of political communication: fundamentals and concepts], (201-237), Beograd: Fondacija Konrad Adenauer.

Trpevska, S. & Micevski, I. (2014). Macedonia. In Petković, B. (Ed.), Media integrity matters: reclaiming public service values in media and journalism, (257-327), Ljubljana: Peace Institute, Institute for Contemporary Social and Political Studies.

Veljanovski, R. (2014). Kontroverze medijske politike Srbije [Controversies of Serbian Media Policy]. Teme, XXXVIII(3), 1297-1312.

Veljanovski, R. (2006). Osujećena medijska tranzicija [Thwarted Media Transition]. In S. Mihailović (Ed.), Pet godina tranzicije u Srbiji 2 [Five Years of Transition in Serbia 2], (254-272), Beograd: Socijaldemokratski klub: Fondacija Friedrich Ebert.

Vučetić, V. (2013). Politički klijentelizam i mediji u Bosni i Hercegovini [Political Clientelism and the Media in Bosnia and Herzegovina]. In B. Dimitrijević (Ed.), Znanje i korist. Nauka i savremeni univerzitet 2 [Knowledge and benefit. Science and modern university 2], (356-367), Niš: Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu.

Wang, Chin-shou (2001). The Dilemmas of Clientelism: Electoral Mobilization of Clientelism in Taiwan, 1993, Democracy and human rights, No. 1. Available at http://myweb.ncku.edu.tw/~wangc/data/UNC-UCIS.pdf

Documents and Reports

Savet za borbu protiv korupcije Vlade Republike Srbije. Izveštaj o pritiscima i kontroli medija u Srbiji [Report on Pressures and Control of the Media in Serbia]. (2011). http://www.antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/mediji/IZVESTAJ%20O%20MEDIJIMA,%20PRECISCENA%20VERZIJA.pdf

Savet za borbu protiv korupcije Vlade Republike Srbije. Izveštaj o vlasničkoj strukturi i kontroli medija u Srbiji [Report on the Ownership Structure and Control of the Media in Serbia]. (2015). Retrieved from http://www.antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/izvestaji/izvestaj%20mediji%2026%2002.pdf

Savet za štampu. Godišnji izveštaj Saveta za štampu za 2013. godinu [Annual Report of the Press Council in 2013]. Retrieved from http://www.savetzastampu.rs/latinica/izvestaji/111/2014/06/30/godisnji-izvestaj-saveta-za-stampu-za-2013_-godinu.html

Savet za štampu. Rezultati rada Komisije za žalbe Saveta za štampu u periodu jul-oktobar 2014. godine [Results of the Work of the Appeals Commission of the Press Council in the Period from July to October 2014]. Retrieved from http://www.savetzastampu.rs/izvestaji/110/2014/12/23/rezultati-rada-komisije-za-zalbe-saveta-za-stampu-u-perodu-jul-oktobar-2014_-godine-.html

Savet za štampu. Rezultati rada Komisije za žalbe Saveta za štampu u periodu novembar 2014. – februar 2015. godine [Results of the Work of the Appeals Commission of the Press Council in the Period from November 2014 to February 2015]. Retrieved from http://www.savetzastampu.rs/izvestaji/110/2015/02/24/rezultati-rada-komisije-za-zalbe-saveta-za-stampu-u-perodu-novembar-2014-februar-2015_-godine.html

Udruženje novinara Srbije. Izveštaj istraživanja ekonomskog i profesionalnog položaja novinara – mart/septembar 2014. godine [Research report on the economic and professional status of journalists, March-September 2014.]. (2014). Retrieved from http://www.uns.org.rs/sw4i/download/files/article/IzvestajUNSintegracijapodataka_FINAL.doc?id=372

Zakon o javnom informisanju i medijima [The Law on Public Information and Media]. (2014), http://www.parlament.gov.rs/upload/archive/files/lat/pdf/zakoni/2014/2511-14Lat.pdf

Zakon o elektronskim medijima [The Law on Electronic Media]. (2014), http://www.parlament.gov.rs/upload/archive/files/lat/pdf/zakoni/2014/2512-14Lat.pdf

Zakon o javnim medijskim servisima [The Law on Public Media Service]. (2014), http://www.parlament.gov.rs/upload/archive/files/lat/pdf/zakoni/2014/2513-14Lat.pdf

Zaštitnik građana. Redovan godišnji izveštaj Zaštitnika građana za 2013. godinu [Regular annual report of the Ombudsman for 2013]. Retrieved from http://www.ombudsman.rs/attachments/3237_Godisnji%20izvestaj%20Zasttnika%20gradjana%20za%202013%20%20godinu.pdf

Zaštitnik građana. Redovan godišnji izveštaj Zaštitnika građana za 2014. godinu [Regular annual report of the Ombudsman for 2014]. Retrieved from http://www.ombudsman.rs/attachments/3733_Godisnji%20izvestaj%20Zastitnika%20gradjana%20za%202014.pdf


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804