THE INFLUENCE OF MULTIMEDIA ON THE CREATION OF TEACHING STRATEGIES/УТИЦАЈ МУЛТИМЕДИЈА НА КРЕИРАЊЕ НАСТАВНИХ СТРАТЕГИЈА

Zoran Stanković, Nevena Dimić

DOI Number
-
First page
319
Last page
333

Abstract


The social efforts during the last few decades to make thorough the changes within instructional processes (internal, pedagogical, that is methodical reforms), have resulted, indeed, in substantial positive progresses, but not to the extent previously expected and desired. While the science of didactic teaching should be complimented on its continuous work and theoretical contribution, it is generally felt that methodology has not applied these findings quite sufficiently. This is precisely the reason why the affirmation of methodology and methodological training of teachers is nowadays seen as a major step forward in reformation of upbringing and educating future generations. The main goal of this paper is to make a wider professional and scientific community aware of the latest findings and achievements of a relatively young scientific study (didactic approach to multimedia) and to point out, through good examples from everyday life, a growing trend of abandoning single methodic approaches and to show the need for adopting new teaching strategies, as a necessary precondition for ’awakening’ our education process. The basic feature of any transition, even those found in education, includes substantial and fundamental changes with the aim of modernizing and improving the complete education process.

Key words: methods, multi/media, computer teaching, educational software, teaching strategies.

 

Напори друштва да се последњих деценија начине корените промене у на- ставном процесу на плану тзв. унутрашње, педагошке, тачније методичке реформе резултирали су свакако позитивним помацима, али не и у жељеном и очекиваном обиму. И док се, с једне стране, дидактичкој науци могу упутити све похвале на рачун континуираног рада и теоријског доприноса за унапређивање наставног процеса, с друге стране, за методику не можемо рећи да је та сазнања у довољној мери искористила. Зато се данас на афирмацију методике и методичког образовања наставника све више гледа као на ново поглавље у преображају васпитања и обра- зовања будућих генерација. Основна намера и циљ овог рада је да широј стручној и научној јавности скрене пажњу на најсавременија сазнања и достигнућа релативно младе научне дисциплине (дидактике мулти/медија) и кроз позитивне примере из праксе укаже на свеопшти светски тренд напуштања појединачних методских приступа и неопходност увођења наставних стратегија као нужног предуслова за бржу и успешнију реформу ва- спитно-образовног процеса.

Кључне речи: методика, мулти/медиј, компјутерска настава, образовни софтвер, наставне стратегије.


Keywords

methods, multi/media, computer teaching, educational software, teaching strategies.

Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Arthur, J., et al (2007). Learning to Teach in the Primary School. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.

Bitter, G. G. & Pierson, M. E. (2002). Using Technology in the Classroom. Boston: Allyn &Bacon.

Blažič, M. (1998). Uvod v didaktiko medijev. [Introduction to media didactics]. Novo Mesto: Pedagoška obzorja.

Blažič, M. et al. (2003). Didaktika. [Didactics] Novo Mesto: Visokošolsko središče, Inštitut za raziskovalno in razvojno delo.

Blažič, M. ( 2007). Obrazovna tehnologija. [Educational technology] Vranje: Učiteljski fakultet u Vranju.

Blažič, M. i Rončević, A. (2009). Ovire pri uporabi multimedijev v učnem procesu. Didactica Slovenica 2009/2. Novo Mesto: Pedagoška obzorja.

Bognar, L.i Matijević, M. (2005). Didaktika. [Didactics] Zagreb: Školska knjiga.

Cristman, E. et al. (1997). Progressive comparison of the effect of computer assisted instruction. Journal of computing in education, p. 29-44.

Dillon, A. & Gabbard, R. (1998). Hypermedia as an educational technologie. Review of educational research. pp. 68.

Hendricks, W. (2000). Neue Medien in der Sekundarstufe. Berlin: Cornelsen Verlag

Jugodidakta (1986). Savremena obrazovna tehnologija i savremeni udžbenik. Sarajevo: SOUR „Svjetlost”, OOUR Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Kapur, A. (2011). Transforming Schools – Empowering Children. New Delhi, Thousand Oaks, London: SAGE Publication.

Laniado, N. i Pietra, G. (2005). Naše dijete, videoigre, internet i televizija. [Our child, video games, Internet and television] Rijeka: StudioTIM.

Mandić, P. (1988). Obrazovna tehnologija u funkciji svestranog razvoja ličnosti. Naša škola, 1988/3–4, str. 117–127. Sarajevo: Savez pedagoških društava BiH.

Mandić, D. (2003). Didaktičko-informatičke inovacije u obrazovanju. [Didactic and informatics innovations in education] Beograd: Mediagraf.

Marzano, R. J. et al. (2006). Nastavne strategije. [Teaching Strategies] Zagreb: Educa.

Matijević, M.(1999). Didaktika i obrazovna tehnologija. [Didactics and Educational technology]Osnove suvremene pedagogije. Zagreb: HPKZ. str. 487–510.

Matijević, M.(2000). Hipermedijska obrazovna tehnologija u osnovnoj školi. [Hypermedial educational technology in primary school] Nastavnik i suvremena obrazovna tehnologija, Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci, str. 135–144.

Matijević, M.(2002). Hypermedia Educational Technology and Teaching Strategies. ED-MEDIA. AACE. Norfolk, str. 1240–1241.

Matijević, M. (2004). Strategije i metode. [Strategies and Methods] Poučavati prava i slobode:priručnik za učitelje osnovne škole: s vježbama za razrednu nastavu, str. 403–420, Zagreb: Filozofski fakultet.

Pedagoški leksikon [The pedagogical dictionary] (1996). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Stanković, Z. (2005). Primena nastave na više nivoa složenosti multimedijalnim pristupom. [Application of teaching at different levels of complexity for multimedia access] Niš: Filozofski fakultet u Nišu; Prosveta.

Stankovic, Z. & Blazic, M. (2015). Didactical model of instruction based on the application of educational software. Didactica Slovenica. Vol.1/30, p. 21-45. Novo Mesto:Pedagoška obzorja.

Strategija razvoja informacionog društva u Republici Srbiji do 2020. godine. [Strategy for Information Society Development of Republic of Serbia until 2020]. (2009). [online] Retrived from:http://www.digitalnaagenda.gov.rs/FileSystem/SiteDocuments/strategije/Strategija_razvoja_informacionog_drustva_2020.pdf (Accessed 12.9.2011.)

Šoljan, N. (1976). Obrazovna tehnologija. [Educational technology] Zagreb: Školska knjiga.

Vlahović, B. (2004). Nove strategije za školu u doba multimedija. [New strategies for multimedia school] Mediji v izobraževanju: (ur. M. Blažič). Zbornik prispevkov, str. 42-47. Novo Mesto: Visokošolsko središče.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804