TYPES OF TEXTS IN CLASS TEACHING OF LANGUAGE AND LITERATURE

Зорица Цветановић, Буба Стојановић, Данијела Мишић

DOI Number
10.22190/TEME1703639C
First page
639
Last page
652

Abstract


Text, both literary and non-literary, is a valuable source of information in teaching, but also an important factor of spiritual formation and strong stimulus for reading satisfaction of a young human being. Numerous researches (PISA, PIRLS, ALL) warn us that young people today have underdeveloped  reading skills, underdeveloped skill to understand and not sufficiently developed skill of independent working on a text in order to discover important details in it. Text is the reading material which is meant to be read because of enjoying  literature as an art, or it is some kind of help in gaining knowledge, formation of concepts of certain phenomena and processes. Texts typology refers to these two types - literary and non-literary texts. However, both types have more functions in the teaching of language and literature. This paper offers a review of text typology in scientific and professional literature and language teaching methodology. Typical divisions were marked off and a review of research in the country and abroad was also given. The aim of the paper is systematization of the types of texts according to their functions in the teaching of language and literature. The division includes primer texts, reading book texts, lingual-methodical, informative, scientific, instructional, preschool, meaningful-corrective and non-linear texts. All types of texts are considered from the aspect of promoting teaching language and literature in lower primary school grades.

Keywords

text, types of texts, language teaching, literature teaching, methods of working on a text.

Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Baucal, A., Pavlović-Babić, D. (2010). Nauči me da mislim, nauči me da učim, PISA 2009 u Srbiji: prvi rezultati [Teach me to think, teach me to learn, PISA 2009 in Serbia: the first results]. Beograd: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, Centar za primenjenu psihologiju.

Буђевац, Н., Бауцал, А. (2014). Развој читалачке писмености током прва четири разреда основне школе [Development of reading literacy in lower primary school grades]. Иновације у настави, 27 (2), 22–29.

Cvetanović, Z., Janićijević, V. (2016). Literary texts in the early teaching of reading and writing. In: I. Radovanović, Z. Zaclona (Ed.): Modern trends in teaching and education (139–151). Belgrade, Nowy Sącz: University of Belgrade, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.

Цветановић, З., Келемен, Љ. (2011). Методичко моделовање часа наставе граматике и правописа [Methodological modelling of the grammar and orthography]. Иновације у настави, 24 (1), 17–26.

Цветановић, З., Јанићијевић, В., Мићић, В. (2010). Методички аспекти савременог буквара [Methodical aspects of a contemporary primer]. У Б. Јордановић (Прир.). Буквари и букварска настава код Срба [Primers and primers teaching in Serbs] (287–305). Београд: Педагошки музеј.

Цветановић, З. (2008). Методичка функција читаначког текста [Methodical function of text from reader]. У Т. Росић (Прир.), Књижевност за децу у науци и настави [Literature for children in science and teaching] (456–466), Јагодина: Педагошки факултет.

Дешић, М. (1995). Лингвометодички текст [Linguistic-methodical text]. У В. Цветановић, В. Милатовић и А. Јовановић (Прир.), Методика наставе српског језика и књижевности [Methodics of teaching Serbian language and literature] (стр. 329–332). Београд: Учитељски факултет.

Duke, N. K., Roberts, K. L. (2010). Genre specific nature of reading comprehension and the case of informational text. In: D. Wyse, R. Andrews, J. Hoffman (Ed.): The International handbook of English, language and literacy teaching (74–86). London: Routledge.

Gazdić-Alerić, T., Alerić, M., Budinski V., Kolar Billege M. (2016). Čitanje kao višefunkcionalna kompetencija [Reading as multifunctional competence], u Mednarodni posvet Partnerstvo Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani in vzgojno-izobraževalnih inštitucij 2016 [International conference Partnership of Pedagogical facultuies of The University in Ljubljana and educational institutions 2016], ur. Tatjana Devjak in Igor Saksida. Ljubljana. 9–20.

Goodman, Y., Goodman, K., Martens, P. (2002). Text matters: Readers who learn with decodable texts. In: Schallert, D. L., Fairbanks, C. M., Worthy, J., Maloch, B., Hoffman, J. V. (Ed.): Fifty-first yearbook of the National Reading Conference (186–203). Oak Creek, WI: National Reading Conference.

Fang, Z. (2006). The language demands of science reading in middle school. International Journal of Science Education, 28 (5), 491–520.

Хамовић, В. (2014). Текст [Text]. У Пијановић П. (Прир.). Лексикон образовних термина [Lexicon of educational terms] (стр. 797–798). Београд: Учитељски факултет.

Hiebert, E. H. (1999). Text matters in learning to read (Distingvished Educators Series). The Reading Teacher, 52, 552–565.

Илић, П. (1998). Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси [Serbian language and literature in the teaching theory and practice]. Нови Сад: Змај.

Маринковић, С. (1994). Методика креативне наставе српског језика и књижевности [Methodics of creative teaching Serbian language and literature]. Београд: Креативни центар.

Марковић, С., Кировски, Н., Мркаљ, З., Рикало М., Вуковић Љ., Мадарас, М., Продановић, Р., Перовановић М. (2006). Збирка модела задатака по нивоима постигнућа, српски језик и математика за трећи разред основне школе [A collection of task models according to the levels of achievement, Serbian language and mathematics for the third primary school grade]. Београд: Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања. Преузето са http://www.ceo.edu.rs.

Meek, M. (1982). Learning to read. London: The Bodley Head.

Mesmer, H. A. E. (1999). Scaffolding a crucial transition using text with some decidability. The Reading Teacher, 53 (2), 130–142.

Милатовић, В. (2011). Методика наставе српског језика и књижевности у разредној настави [Methodics of teaching Serbian language and literature in class teaching]. Београд: Учитељски факултет.

Милатовић, В., Ивковић А. (2006). Методички приручник уз буквар и наставне листове [Methodical handbook with primer and teaching worksheets]. Београд: Завод за уџбенике.

Мишић, Д. (2012). Ученик између традиционалног и савременог у учењу енглеског језика и улога наставника и школског библиотекара [Student between traditional and modern in learning English language and the role of teachers and the school librarian]. Иновације у настави, 25 (1), 127–133.

Mišić, D. (2010). Razvoj engleskog govornog i pisanog izraza i funkcija školskih biblioteka [English oral and written expression development and the function of school libraries]. Vranje: Učiteljski fakultet u Vranju.

Moustafa, M. (1997). Bravo to Allington. Reading Today, 15 (4), 18–28.

Мркаљ, З. (2016). Од буквара до читанки (методичка истраживања) [From primers to readers (Methodical research)]. Београд: Учитељски факултет.

Николић, М. (2000). Методика наставе српског језика и књижевности [Methodics of teaching Serbian language and literature]. Београд: Завод за уџбенике.

Pavlović-Babić, D., Baucal, A. (2013). Podrži me, inspiriši me, PISA 2012 u Srbiji: prvi rezultati [Support me, inspire me, PISA 2012 in Serbia: the first results]. Beograd: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, Centar za primenjenu psihologiju.

Pavlović-Babić, D., Baucal, A. (2010). Čitalačka pismenost kao mera kvaliteta obrazovanja: procena na osnovu PISA 2009 podataka [Reading literacy as a measure of the quality of education: estimation based on PISA 2009 data]. Psihološka istraživanja, 13 (2), 241–260.

Pavlović-Babić, D., Baucal, A. (2009). Разумевање прочитаног PISA 2003 и PISA 2006 [Reading comprehension PISA 2003 and PISA 2006]. Београд: Министарство просвете, Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, Институт за примењену психологију Филозофског факултета у Београду.

Palmer R. G., Stewart R. A. (2005). Models for using nonfiction in the primary grades, International Reading Association. 58 (5), 426–434.

Пејић, А., Тодоровић, О. (2007). Национално тестирање ученика четвртог разреда приручник за наставнике [National testing of students of the fourth primary grade, handbook for teachers]. Београд: Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања. Преузето са http://www.ceo.edu.rs.

Речник српскога језика [Dictionary of Serbian language] (2007). Нови Сад: Матица српска.

Rončević-Zubković, B.: Samoregulacija čitanja [Self-regulation of reading], u Čitanje za školu i život [Reading for school and life], Zbornik radova, ur. Miroslav Mićanović, 2013, Zagreb: Agencija za odgoj i obrazovanje, 33–41. Preuzeto sa http://www.azoo.hr/images/izdanja/citanje/Citanje.pdf.

Spencer, B., Guillaume, A. M., (2006). Integrating curriculum through the learning cycle: Content-based reading and vocabulary instruction. The Reading Teacher, 60 (3), 206–219.

Смиљковић, С., Милинковић, М. (2008). Методика наставе српског језика и књижевности [Methodics of teaching Serbian language and literature]. Врање: Учитељски факултет.

Strachan S. L. (2014). Expanding the range of text types used in the primary grades, The Reading Teacher, 68 (4), 303–311.

Стојановић, Б. (2012). Развој естетских и емоционалних компетенција ученика кроз уметност речи [Development of aesthetical and emotional competencies of students through the art of words]. Педагогија, 67 (1), 113–126.

Стојановић, Б. (2011). Избор књижевних текстова у наставном програму и читанкама и интересовања ученика млађих разреда основне школе [A selection of literary texts in the curriculum and readers and interests of lower primary grades students]. У С. Маринковић, М. Кундачина (Прир). Настава и учење – стање и проблеми [Teaching and learning – Status and Problems] (473–486). Ужице: Учитељски факултет.

Tulloch, K., Cullen, J., Jones, E., Saunders, L., Turner, G. (2012). Primary English across the Curriculum. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE, Learning Matters.

Валгина, Н. С. (2003). Теория текста [Text theory]. Москва: Логос.

Вилотијевић, М. (2000). Дидактика, организација наставе [Didactics, organization of teaching]. Београд: Учитељски факултет и Завод за уџбенике и наставна средства.

Visinko, K. (2014): Čitanje – poučavanje i učenje [Reading − teaching and learning]. Zagreb: Školska knjiga.

Žbogar, A. (2015). Čitalačka sposobnost i književna kompetencija u nastavi književnosti i jezika u Sloveniji [Reading skills and literary competence in teaching literature and language in Slovenia]. Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 17(4). doi:10.15516/cje.v17i4.1271, 1234–1247.




DOI: https://doi.org/10.22190/TEME1703639C

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804