ОБРАЗОВАЊЕ И ДРУШТВЕНА ИСКЉУЧЕНОСТ У ЗЕМЉАМА ЗАПАДНОГ БАЛКАНА/EDUCATION AND SOCIAL EXCLUSION IN WESTERN BALKAN COUNTRIES

Марија Џунић, Наташа Голубовић, Весна Јанковић-Милић

DOI Number
-
First page
765
Last page
782

Abstract


Апстракт

Предмет истраживања овог рада је улога образовања у превенцији друштвене искључености у земљама Западног Балкана. С обзиром на то да се образовање сматра једним од фактора друштвене искључености, у раду се проверава претпоставка да приступ образовању и усавршавању одређује процес укључивања појединаца у друштвене активности. У том смислу, испитује се значај нивоа образовања за перцепције појединаца о друштвеној искључености, њихово учешће у активностима друштвених организација и интезитет њиховог грађанског и политичког ангажовања. Статистичка анализа емпиријских података (анализа варијансе, пост хоц анализа) Трећег Испитивања квалитета живота у Европи потврђује да постоји статистички значајан утицај нивоа образовања на процесе друштвеног укључивања. Конкретно, код свих облика друштвених активности постоје статистички значајне разлике у просечним показатељима активности између појединаца са основним, средњим и високим образовањем.

 

Кључне речи: образовање, друштвена искљученост, друштвена партиципација, Западни Балкан

Abstract

The paper explores the role of education in preventing social exclusion in the Western Balkan countries. Given that education is considered as one of the factors of social exclusion, the paper tests the hypothesis that access to education and training determines the process of inclusion of individuals in social activities. In this regard, we investigate the importance of the level of education for individuals’ perceptions of social exclusion, their participation in the activities of community organizations, and the intensity of their civic and political engagement. Statistical analysis of empirical data (analysis of variance, post hoc analysis) from the Third European Quality of Life Survey confirms that there is a statistically significant impact of education level on the processes of social inclusion. In particular, for all forms of social activities there are statistically significant differences in mean indicator values between individuals with primary, secondary, and tertiary education.

 

Key words: education, social exclusion, social participation, Western Balkans




Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Atkinson, A. B. and Hills, J. (1998). Exclusion, Employment and Opportunity. LSE STICERD Research Paper No. CASE004. London school of economic and political sciences: Research Centre for Analysis of Social Exclusion (CASE).

Bellani L. and D’Ambrosio, C. (2011). Deprivation, Social Exclusion and Subjective Well-Being, Social Indicators Research, 104(1), 67-86.

Bolger, K. E., Patterson, C. J., Thompson, W.W. and Kupersmidt, J. B. (1995). Psychosocial adjustment among children experiencing persistent and intermittent family economic hardship, Child Development, 66(4), 1107-1129.

Burchardt, T., Le Grand, J., Piachaud, D. (1999). Social Exclusion in Britain 1991-1995. Social Policy & Administration, 33(3), 227-244.

Bynner, J., Parsons, S. (2002). Social Exclusion and the Transition from School to Work: The case of Young People not in Education, Employment or Training. Journal of Vocational Behaviour, 60(2), 289-309.

European foundation for the Improvement of Living and Working Conditions (2012). European Quality of Life Survey, 2011-2012. [computer file]. 2nd Edition. Colchester, Essex: UK Data Archive [distributor], January 2014. SN: 7316, http://dx.doi.org/10.5255/UKDA-SN-7316-2

European Commission (2010). Combating poverty and social exclusion- A statistical portrait of the European Union 2010. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

Feinstein, L. (1998). Pre-School Education Inequality: British children in the 1970 cohort. London School of Economics: Centre for Economic Performance.

Gregg, P., Machin, S. (1997). Blighted lives. Centrepiece, London: London School of Economics, Centre for Economic Performance, 2, 14-18.

Haveman, R., Wolfe, B. (1995). The Determinants of Children's Attainments: A Review of Methods and Findings. Journal of Economic Literature, 33(4), 1829-1878.

Jennings, J.(1999). Persistent poverty in the United States. Review of Theories and Explanations. In L.Kushnick, J. Jennings (Eds.), A New Introduction to Poverty, The Role of Race, Power and Politics (pp. 13-38). New York and London: New York University Press.

Matković, G. (2006). Overview of Poverty and Social Exclusion in the Western Balkans. Stanovništvo, 44(1), 7-46.

OECD (2010). Education at a glance. Paris: OECD.

Parsons, S., Bynner, J. (2002). Basic Skills and Social Exclusion. London: The Basic Skills Agency.

Sparkes, J. (1999). Schools, Education and Social Exclusion. Research Paper No. CASE 029. London School of Economics: Centre for Analysis of Social Exclusion.

Walker, A., Walker, C. (Eds.). (1007). Britain Divided: The growth of Social Exclusion in the 1980s and 1990s. London: Child Poverty Action Group.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804