DO WE REALLY KNOW WHAT THE ELEMENTARY ASSETS ARE? – THE ANALYSIS OF THE SEMANTIC MEANING OF ТHE TERM “ELEMENTARY ASSETS” IN SERBIAN HIGH SCHOOL TEXTBOOKS AND ACCOUNTING REGULATIONS OF THE REPUBLIC OF SERBIA

Владан Драган Павловић, Горанка Радуле Кнежевић, Срећко П Милачић

DOI Number
10.22190/TEME1804141P
First page
1141
Last page
1160

Abstract


In standard course of knowledge we expect that textbooks from various disciplines use precise, professional and compliant terminology. This is explicitly stated in the Law on Basics of Education and Upbringing, Law on Textbooks and Bylaw on Textbook Quality Standards and the Manual for its Use. Although, there are cases that in some disciplines professional terms are given different semantic meaning and some of them are differently defined even in the same discipline. In this manuscript we analyse the definition and content of the term „osnovna sredstva“ (elementary assets) used in high schools of economics and their respective textbooks in Serbia. The compliance of the content of this term with its definition is analysed. Also, the article demonstrates in its concluding comments why the confusion still exists.


Keywords

elementary assets; accounting; business economics, legislative

Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Чланци

Андрић, М., Вуковић, Б. (2015). Признавање и вредновање билансне имовине сходно захтевима регулаторног оквира [Recognition and measurement of assets in accordance with the requirements of regulatory framework]. Економски погледи, 17(2), 49–64.

Bargate, K. (2012). The readability of Managerial Accounting and Financial Management textbooks. Meditari Accountancy Research, 20(1), 4–20.

Chiang, W. C., Englebrecht, T. D., Phillips Jr, T. J., & Wang, Y. (2008). Readability of financial accounting principles textbooks. The Accounting Educators' Journal, 18, 47-80.

Davidson, R. A. (2005). Analysis of the complexity of writing used in accounting textbooks over the past 100 years. Accounting Education, 14(1), 53-74.

Ferguson, J., Collison, D., Power, D., & Stevenson, L. (2006). Accounting textbooks: Exploring the production of a cultural and political artifact. Accounting Education: An International Journal, 15(3), 243-260.

Ferguson, J., Collison, D., Power, D., & Stevenson, L. (2008). An analysis of the role of the textbook in the construction of accounting knowledge. Edinburgh: ICAS

Ferguson, J., Collison, D., Power, D., & Stevenson, L. (2009). Constructing meaning in the service of power: An analysis of the typical modes of ideology in accounting textbooks. Critical Perspectives on Accounting, 20(8), 896-909.

Jones, J. P. (2011). Enhancing student learning: An examination of the student use of textbooks in financial accounting. American Journal of Business Education, 4(1), 29-36.

Килибарда, З. (2015). Недоследност у процесу финансијског извештавања корисника јавних средстава у Републици Србији. У: Актуелни проблеми и перспективе рачуноводства и финансија. (стр. 206–227) Златибор: Савез рачуновођа и ревизора Србије.

Lappalainen, H.P. (2016). How reading comprehension is assessed in Finland. Cadmo, 1, 1-8.

Pavlović, V., Knežević, G. Milačić, S. (2016). The analysis of harmonisation of the semantic content of selected accounting terms in legal texts, professional regulation and scientific literature, Teme, 40(1), 245-262.

Plucinski, K. J. (2010). Readability of intermediate accounting textbooks. Academy of Educational Leadership Journal, 14(2), 49-57.

Plucinski, K. J. (2011). Readability of Cost Accounting Textbooks. Business Education Innovation Journal, 3(1), 15-20.

Plucinski, K. J., Olsavsky, J., & Hall, L. (2009). Readability of introductory financial and managerial accounting textbooks. Academy of Educational Leadership Journal, 13(4), 119–127.

Уџбеници

Каличанин, Ђ., Вељковић, С., Лончар, Д., Богетић, З. (2015). Пословна економија за 4. разред економске школе [Business economics 4 for School of Economics]. Београд: Дата статус.

Кисић, С., Павловић, М. (2006). Пословна економија за 2. разред економске школе [Business economics 2 for School of Economics]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Пауновић, Б., Добриловић, М. (2015). Пословна економија за 2. разред економске школе [Business economics 2 for School of Economics]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Пауновић, Б., Добриловић, М. (2015). Пословна економија за 2. разред економске школе за образовни профил: Финансијски администратор [Business economics 2 for School of Economics - educational profile: Financial administrator]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Познанић Леко, В. (2008). Рачуноводство за III разред економске школе, десето проширено издање. [Accounting 3 for School of Economics, 10 ed.]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Познанић Леко, В. (2011). Рачуноводство за II разред економске школе, једанаесто издање [Accounting 2 for School of Economics]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Познанић Леко, В. (2012). Рачуноводство за IV разред економске школе [Accounting 4 for School of Economics]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Познанић Леко, В. (2015). Рачуноводство за I разред економске школе за образовни профил финансијски администратор [Accounting 1 for School of Economics - educational profile: Financial administrator]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Познанић Леко, В. (2016). Књиговодство за I разред економске школе за образовни профил пословни администратор [Bookkeeping 1 for School of Economics - educational profile: Business administrator]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Ставрић, Б., Пауновић, Б. (2006). Пословна економија за 3. разред економске школе [Business economics 3 for School of Economics]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Ставрић, Б., Пауновић, Б., Петковић, Г. (2006). Пословна економија за 4. разред економске школе [Business economics 4 for School of Economics]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Шикањић, Н. (2008). Рачуноводство за III разред Трговачке школе [Accounting 3 for School of Commerce]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства

Вучковић Милутиновић, С., Јовић, Д. (2015). Рачуноводство за IV разред економске школе [Accounting 4 School of Economics]. Београд: Дата статус

Законска и професионална регулатива

Правилник о начину признавања и процењивања имовине, обавеза, прихода и расхода малих правних лица и предузетника [Bylaw about the recognition and measurement of assets, liabilities and revenue and expenses for the small businesses], „Сл. гласник РС”, бр. 106/2006 и 111/2006 – испр.

Правилник о рачуноводству и контном плану буџета и ванбуџетских фондова [Bylaw on accounting and list of accounts for governmental entities and other off the budget funds], „Сл. лист ЦГ”, број 4/2003.

Правилник о контном оквиру и садржини рачуна у контном оквиру за привредна друштва и друга правна лица [Bylaw on List of accounts and content of accounts for the limited liability companies and other business entities], „Сл. лист ЦГ” број 33/10 и број 44/07.

Правилник о контном оквиру и садржини рачуна у контном оквиру за привредна друштва, задруге и предузетнике [Bylaw on List of accounts and content of accounts for the limited liability companies and sole proprietorship], ,,Сл. гласник РС” бр. 95/14.

Правилник о контном оквиру и садржини рачуна у контном оквиру за предузећа, задруге и предузетнике [Bylaw on List of accounts for the limited liability companies, sole proprietorships and partnerships], „Сл.гласник РС” бр. 53/04, 11/05, 51/05.

Правилник о начину признавања, вредновања, презентације и обелодањивања позиција у појединачним финансијским извештајима микро и других правних лица [Bylaw on recognition, measurement, presentation and disclosure of items in the individual financial statements of micro entities], „Сл. гласник РС”, бр. 118/2013 и 95/2014.

Правилник о стандардима квалитета уџбеника и упутству о њиховој употреби [Bylaw on textbook quality standards and manual for its use], „Сл. гласник РС”, бр. 42/2016.

Правилник о обрасцима и садржини позиција у обрасцима финансијских извештаја за предузећа, задруге и предузетнике [Bylaw on the content of financial statements for the limited liability companies, partnership and sole proprietorship], „Сл. гласник СРЈ”, бр. 75/04; 11/05, 14/05.

Правилник о садржини и форми образаца финансијских извештаја за привредна друштва, задруге и предузетнике [Bylaw on the content of financial statements for the limited liability companies, partnership and sole proprietorship], „Сл. гласник РС”, бр. 95/2014 и 144/2014.

Правилник о контном оквиру и садржини рачуна у контном оквиру за привредна друштва, задруге, друга правна лица и предузетнике [Bylaw on the Lisf of Accounts and Content of the Accounts for the Limited Liability Entities, Partnerships and Sole Proprietorships], „Сл. гласник РС”, бр. 114/2006, 119/2008, 9/2009 и 4/2010.

Правилник о номенклатури нематеријалних улагања и основних средстава са стопама амортизације [Bylaw on the List of Intangible Assets and Elementary Assets with the Corresponding Depratiation Rates], „Сл. лист СРЈ”, бр. 17/97 и 24/2000.

Закон о рачуноводству [Law on Accounting], „Сл. гласник РС”, бр. 46/06, 111/2009 и 99/2011 – др. закон.

Закон о рачуноводству [Law on Accounting], „Сл. гласник РС”, бр. 62/2013.

Закон о рачуноводству и ревизији [Law on Accounting and Auditing], „Сл. лист СРЈ”, бр. 71/02.

Закон о банкама [Law on Banks], „Сл. гласник РС”, бр. 107/2005 и 91/2010.

Закон о банкама [Law on Banks], „Сл. гласник РС” бр. 14/2015.

Закон о основама система образовања и васпитања [Law on Basics of Education System and Upbringing], „Сл. гласник РС”, бр. 88/2017.

Закон о основама система образовања и васпитања [Law on Basics of Education System and Upbringing], „Сл. гласник РС”, бр. 72/2009, 52/2011 и 55/2013.

Закон о порезу на добит правних лица [Law on Income Taxes], „Сл. гласник РС”, бр. 25/2001, 80/2002, 80/2002 – др. закон, 43/2003, 84/2004, 18/2010, 101/2011, 119/2012 и 47/2013.

Закон о уџбеницима [Law on Textbooks], „Службени гласник РС”, бр. 68/2015.




DOI: https://doi.org/10.22190/TEME1804141P

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804