DEVELOPING THE INTEREST OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS FOR PERFORMANCE OF TRADITIONAL SONGS

Biljana Pavlović, Dragana Cicović Sarajlić, Slobodan Kodela

DOI Number
-
First page
191
Last page
207

Abstract


The subject of the work is developing the interest of primary school students for performance of traditional songs. Traditional songs have the content of extraordinary value in music, moral and aesthetic education of students. They are undoubtedly an important factor in national education and a rich source of wisdom and knowledge for the younger generations. For this reason, it is necessary to encourage and develop students' interest in these subjects in teaching, as well as for their performance in everyday life. The development of interest in traditional songs among students in the area of Kosovo and Metohija today is of special educational significance and importance, because their performance contributes to the strengthening of the sense of national identity and the development of patriotism. The paper presents the results of the research which aims to determine how many students in the eighth grade are interested in performing traditional songs outside of school. The survey covered 534 elementary school students on the territory of Central Serbia and Kosovo and Metohija. The results of the survey point out that most students are not interested enough in performing traditional songs outside of school, and that they do not remember sufficiently enough the songs they learned during their eight-year schooling. Given that traditional folk songs are an important factor in upbringing, it is necessary to ensure the durability of pupils’ interest in them. The correct selection of folk songs, their revision and comprehensive introduction to the teaching of music culture and correlation with other subjects will contribute to the greater interest of students for these contents, and develop the need for their performance also out of school practice. The paper presents relevant ethnomusicological literature suitable for the selection and introduction of traditional songs. During the research, the descriptive method and method of theoretical analysis were used.


Keywords

traditional songs, teaching, interest, eighth grade students

Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Бајић, И. (1924). Песме из Србије св. I [Songs from Serbia sv. I]. Нови Сад: Светолик Пашћан.

Блажек, Д. (1885). О напретку Словена у музици [On the progress of Slavs in music]. Београд: Јавор, 1885, XII, 20, 636–638.

Цвијић, Ј. (1966). Балканско полуострво и јужнословенске земље [Balkan Peninsula and the

South Slavic countries]. Београд: Завод за уџбенике.

Деретић, Ј. (1996). Историја српске књижевности [History of Serbian Literature]. Београд: Требник.

Деспић, Д. и Перичић, В. (1999). Стеван Стојановић Мокрањац – Живот и дело [Stevan Stojanovic Mokranjac ‒ Life and Work]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства; Књажевац: Нота.

Dević, D. (1975). Uvod u osnove etnomuzikologije I deo [Introduction to the Basics of Ethnomusicology Part I]. Beograd: Univerzitet umetnosti u Beogradu.

Ђорђевић, Т. (1900). Српски фолклор [Serbian Folklore]. Београд: Штампарија М. Јовановић.

Ђорђевић, В. (1928). Српске народне мелодије (Јужна Србија) [Serbian Folk Melodies (South Serbia)]. Скопље: Српско научно друштво.

Ђорђевић, В. (1931). Српске народне песме (Предратна Србија) [Serbian Folk Songs (Pre-war Serbia)]. Београд: Издање аутора.

Ђурић Клајн, С. (1956). Музика и музичари [Music and Musicians]. Београд: Просвета.

Големовић, Д. (1980). Народне пјесме и игре у околини Бујановца (у сарадњи са О. Васић) [National Songs and Dances Around Bujanovac]. Београд: САНУ.

Големовић, Д. (1987). Народна музика Подриња [Folk Music of Podrinje]. Сарајево: Другари.

Големовић, Д. (1990). Народна музика ужичког краја [Folk Music of Užice Region]. Београд: САНУ.

Големовић. Д. (1998). Народна музика Југославије [Folk Music of Yugoslavia]. Београд: Музичка омладина Београда.

Ivanović, M. (1981). Metodika nastave muzičkog vaspitanja u osnovnoj školi [Methodology of Teaching Music Education in Elementary School]. Knjaževac: Nota.

Ивановић, Н. (2006). Приручник за учитеље уз уџбеник музичке културе за трећи разред основне школе [A Teacher Handbook With a Textbook of Music Culture for the Third Grade Elementary School]. Београд: Едука.

Ивановић, Н. (2007). Методика општег музичког образовања [Methodology of Music Education]. Београд: Завод за уџбенике.

Јанковић, Љ. и Јанковић, Д. (1934). Народне игре, I књига [National Dances, I Book]. Београд: Просвета.

Јанковић, Љ. и Јанковић, Д. (1937). Народне игре, II књига [National Dances, II Book]. Београд: Просвета.

Јанковић, Љ. и Јанковић, Д. (1949). Народне игре, V књига [National Dances, V Book]. Београд: Просвета.

Јанковић, Љ. и Јанковић, Д. (1951). Народне игре, VI књига [National Dances, VI Book]. Београд: Просвета.

Јанковић, Љ. и Јанковић, Д. (1952). Народне игре, VII књига [National Dances, VII Book ]. Београд: Просвета.

Јанковић, Љ. и Јанковић, Д. (1964). Народне игре, VIII књига [National Dances, VIII Book]. Београд: Просвета.

Караџић, В. (1964). О српској народној поезији [About Serbian Folk Poetry]. Београд: Просвета.

Кодела, С. (2014). Традиционално певање нишког и лесковачког краја у музичкој настави [Traditional Singing of the Niš and Leskovac Region in Music Classes]. Ниш: Факултет уметности у Нишу.

Кодела, С. и Мандић, Б. (2016). Колико негујемо традиционалну песму на предметима Солфеђо и Музичка култура [How Much We Cherish the Traditional Song on Solfeggio and Music Culture Classes]. Наслеђе, бр. 33. Крагујевац: Филолошко-уметнички факултет, 279‒299.

Кољевић, С. (1982). Ка поетици народног песништва [The Poetics of Folk Poetry]. Београд: Просвета.

Maksić, S. i Tenjović, L. (2008). Povezanost interesovanja i verbalna fluentnost kod učenika osnovne škole [Connection of Interest and Verbal Fluency in Elementary School Students]. Psihologija, Vol. 41 (3). Beograd: Društvo psihologa Srbije, 311‒325.

Mandić, B. (2009). Narodno muzičko stavaralaštvo kao podsticaj razvoja duhovnog „zračenja” učenika [National Musical Creativity as An Incentive for the Development of Spiritual “Glow” of Students]. U: I. Radovanović i B. Trebješanin (ur.), Inovacije u osnovnoškolskom obrazovanju, Zbornik radova sa naučnog skupa (14. novembar 2009). Beograd: Učiteljski fakultet u Beogradu, 334‒340.

Манојловић, К. (1929). Музичко дело нашег села [The Musical Work of Our Village]. Београд: ,,Туцовић”.

Манојловић, К. (1933). Свадбени обичаји у Пећи [Wedding Customs in Peć]. Београд: Етнографски музеј.

Манојловић, К. (1953). Народне мелодије из Источне Србије [Folk Melodies from Eastern Serbia]. Београд: Музиколошки институт САНУ.

Меденица, Р. и Аранитовић Д. (1987). Ерлангенски рукопис [Erlangen Manuscript]. Зборник старих српскохрватских народних песама. Никшић: Универзитетска ријеч.

Милојевић, М. (2004). Народне песме и игре Косова и Метохије [Folk Songs and Dances of Kosovo and Metohija]. Приредио Драгослав Девић. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Mirković Radoš K. (1996). Psihologija muzike [Psychology of Music]. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Мокрањац, С. (1902). Српске народне песме и игре с мелодијама из Левча [Serbian Folk Songs and Melodies from Levč], Српски етнографски зборник књ. III. Београд: Српска Краљевска академија.

Мокрањац, С. (1966). Записи народних мелодија [Folk Melody Records]. Приредио Д. Девић. Београд: Музиколошки институт.

Павловић, Б. (2013). Васпитне вредности традиционалних народних песама и игара у настави музичке културе [The Educational Value of Traditional Folk Songs and Dances in Teaching of Music]. Настава и васпитање, бр. 4. Београд: Педагошко друштво Србије, 668‒681.

Петровић, Р. (1989). Српска народна музика [Serbian Folk Music]. Београд: САНУ.

Поповић, М. (1985). Историја српске књижевности [History of Serbian Literature]. Романтизам 1‒3. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Ранковић, С. (2007): Вокална традиција Лијевча Поља и Поткозарја [Vocal Tradition of Lijevča Polje and Potkozar]. (Народна песма као део културног идентитета). Лакташи: Српско просветно друштво Просвета.

Секулић, И. (2010). Српски народни језик – боље рећи говор [Serbian National Language ‒ Better to Say Speech]. Часопис за српски језик и књижевност, год. VII, бр. 26. Никшић: НВО Актив професора српског језика и књижевности, 43‒54.

Станковић, Ж. (1951). Народне песме у Крајини [Folk Songs in Krajina]. Београд: Музиколошки институт САНУ.

Stošić, А. (2008). Polifunkcionalnost pesme u nastavi muzičke кulture [The Multifunctionality of Song in the Teaching of Music Culture]. Pedagogija, LXIII/1. Beograd: Savez pedagoških društava Srbije, 62–74.

Шаљиве народне песме (2003). Шаљиве народне песме [Humorous Folk Songs]. Приредио Драгољуб Јекнић. Београд: Свет књиге.

Trnavac, N. i Đorđević, J. (1995). Pedagogija [Pedagogy]. Beograd: Naučna knjiga.

Васиљевић, М. (1953). Народне мелодије из Санџака [Folk Melodies from Sandzak]. Београд: САН.

Васиљевић, М. (1960). Народне мелодије лесковачког краја [Folk Melodies of Leskovac region]. Београд: Научно дело.

Васиљевић, М. (2003). Народне мелодије с Косова и Метохије [Folk Melodies from Kosovo and Metohija]. Приредила Зорислава М. Васиљевић. Београд: Београдска књига; Књажевац: Нота.

Васиљевић, З. (2000). Рат за српску музичку писменост [The War for Serbian Music Literacy]. Београд: Просвета.

Васиљевић, З. (2000а). Методика музичке писмености [Methodology of Musical Literacy]. Београд: Завод за уџбенике.

Вилотијевић, М. (2000). Дидактика 1 [Didactic 1], Предмет дидактике. Београд: Научна књига, Учитељски факултет у Београду.

Закић, М. (2009): Обредне песме зимског полугођа – системи звучних знакова у традицији југоисточне Србије [Ritual Songs of the Winter Semester ‒ Sound Systems in the Tradition of Southeastern Serbia], Етномузиколошке дисертације, св. 1/2009. Београд: ФМУ.

Здравковић, В. и Стојановић, А. (2010). Музичка традиција и национално васпитање у глобализацијском контексту [Music Tradition and National Education in the Globalization Context]. У: С. Денић (ур.). Могућности националног васпитања у време глобализације. Врање: Учитељски факултет у Врању.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804