DIALOGUE AND MONOLOGUE AS COMMUNICATIONAL AND CULTURAL PHENOMENA

Vesna Milenković

DOI Number
https://doi.org/10.22190/TEME180315016M
First page
195
Last page
207

Abstract


Observed as a communicational and cultural phenomenon produced by the media, the dialogue as a means of mediation gets a manipulative form. Contrary to genuine dialogue as a communication model that advocates tolerance, the postmodern media dialogue ranges from the concept of unity to an irreconcilable rivalry, from resolving problems to highlighting differences, and often becomes a monologized dialogue. The paper examines the significance of dialogue and monologue, starting from various aspects of dialogue, through the possibility of its survival from the point of view of communion or potential conflict, to the interaction as the illusion of a dialogue.


Keywords

dialogue, monologue, media, communication, culture

Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Bahtin, M. (1980a). Marksizam i filozofija jezika [Marxism and philosophy of language]. Beograd: Nolit.

Bohm, D, Factor, D, and Garrett, P. (1991). Dialogue – a proposal, http://www.infed.org/archives/e-texts/bohm_dialogue.htm.

Buber, M. (1977). Ja i Ti. Beograd: Izdavačko preduzeće Rad.

Frobenius, М. (2011). Beginning a monologue: The opening sequence of video blogs, Journal of Pragmatics, Vol. 43, Issue 3, p. 814-827.

Gadamer, H. G. (2011). Istina i metoda – Osnovi filozofske hermeneutike [The truth and the method]. Beograd: Fedon.

Glozer, S, Caruana, R. and Hibbert A. S. (february, 2018). The Never-Ending Story: Discursive Legitimation in Social Media Dialogue, Organization Studies, https://doi.org/10.1177/0170840617751006.

Gruber, H. (2018). Debating or displaying political positions? Pragmatics and Society, Vol. 9:4, pp. 571-597.

Harvey, D. (1990). The Conditions of Postmodernism. London: Blackwell.

Hermans J. M. H. (1996) Opposites in a dialogical self: Constructs as characters, Journal of Constructivist Psychology, 9:1, 1-26.

Levinas, E. (2006). Totalitet i beskonačnost [Totality and infinity]. Beograd: Jasen.

Mukaržovski, J. (1981). Dve studije o dijalogu [Two studies on dialogue], U M. Miočinović (Prir) Moderna teorija drame [Modern theory of drama] (str. 265–292). Beograd: Nolit.

Poter, DŽ. (2011). Medijska pismenost [Media literacy]. Beograd: Clio.

Theorizing difference in intercultural communication: A critical dialogic perspective

Арент, Х. (1994). Истина и лаж у политици [Truth and lie иn politics]. Београд: Филип Вишњић.

Бахтин, М. (1980). Проблем говорних жанрова [Problem of spoken genres], Трећи програм, РB, IV-1980, бр. 47.

Бодријар, Ж. (1991). Симулакруми и симулација [Sиmulacrums and Simulatиon]. Нови Сад: Светови.

Вукадиновић, М. (2013). Звезде супермаркет културе – медијска слава у потрошачком друштву [Supermarket culture stars - media fame in consumer society]. Београд: Клио.

Вуксановић, Д. (2017). Филозофија медија: постмодерни медији − дијалог у ери интерактивности [Philosophy of media: postmodern media - dialogue in an age of interactivity]. Медијски дијалози, часопис за истраживање медија и друштва, 10 (27-28), 25–34. UDK: 316.774:141.78.

Келнер, Д (2004). Медијска култура [Media Culture]. Београд: Клио.

Лаш, К. (1996). Побуна елита и издаја демократије [Rebellion of the elite and betrayal of democracy]. Нови Сад: Светови.

Лиотар, Ж.Ф. (1988). Постмодерно стање [Postmodern state]. Нови Сад: Братство-јединство.

Мркић Поповић, Љ. (1990). Сферност сигнала говорног израза [Sphericity of the signal of speech expression] (Докторска дисертација). Београд: ФДУ.

Радојковић, М. и Ђорђевић, Т. (2001). Основе комуникологије. Београд: Факултет политичких наука и Чигоја штампа.

Радојковић, М. и Милетић, М. (2008). Комуницирање, медији и друштво [Communication, media and society], треће издање. Београд: Учитељски факултет.

Солар, М. (1976). Теорија књижевности [Literature theory]. Загреб: Школска књига.

Станојевић, Д. (2004). Медији и начела дијалога [Media and principles of dialogue]. Панчево: Мали Немо.

Станојевић, Д. и Ђорђевић, М. (2017). Монологизација дијалога у постмодерним медијима [Monologizing of dialogue иn postmodern media]. Медијски дијалози, часопис за истраживање медија и друштва, 10 (27-28), 9–24. UDK: 316.774:141.78.

Џејмсон, Ф. (1988). Постмодернизам или културна логика касног капитализма [Postmodernism or the cultural logic of late capitalism]. У Постмодерна: Нова епоха или заблуда [Postmodern: A new epoch or delusion]. Загреб: Напријед.

Шушњић, Ђ. (1997). Дијалог и толеранција [Dialogue and Tolerance]. Београд: Чигоја.




DOI: https://doi.org/10.22190/TEME180315016M

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804