УМЕТНИЧКЕ ПРАКСЕ У КОНТЕКСТУ НЕОЛИБЕРАЛНИХ ИДЕОЛОГИЈА У ОБРАЗОВНИМ ПОЛИТИКАМА: ПРИМЕР СРПСКОГ ПРЕДШКОЛСКОГ ВАСПИТАЊА И ОБРАЗОВАЊА

Vera Večanski, Ana Kuzmanović Jovanović

DOI Number
https://doi.org/10.22190/TEME180326025V
First page
395
Last page
411

Abstract


Циљ овог рада јесте да из перспективе критичке педагогије, која промовише образовање као процес стварања активних и слободних чланова друштва, анализира везу између доминантног савременог политичко-економског система (тзв. неолибералног капитализма) и различитих тенденција у предшколском васпитању и образовању, како глобално тако и у Србији. Указујући на пресудан значај који игра има за когнитивни, емоционални и социјални развој деце, као и на важну везу између игре и учења на предшколском узрасту, анализирамо како идеологија неолибералног капитализма утиче на маргинализацију дечје игре и доводи до академизације и школаризације пракси предшколског васпитања и образовања, уз промоцију компетитивности и конзумеризма од најранијег узраста. Истовремено, нудимо предлоге одређених игроликих ликовних актив­но­сти – конкретно, ручно прављење играчака – представљених из перспективе ин­тегративног приступа, које могу бити вишеструко корисне у супротстављању по­менутим негативним васпитно-образовним тенденцијама: промовишу учење као стваралачки процес, враћају игри централну улогу у предшколском ва­спит­но-образовном програму, представљају отклон од доминантних вредности по­трошачке културе. Сматрамо да је такав креативни и активни приступ учењу од нај­ранијег узраста основа за успостављање нове културе учења и, сходно томе, једног другачијег образовног и васпитног система који ће почивати на истински де­мократским вредностима, а не легитимизовати неолиберални систем и његову иде­ологију.


Keywords

предшколско васпитање и образовање, неолиберална идеологија, дечја игра, ликовне активности, ручно прављење играчака.

Full Text:

PDF

References


Apple, M. (2004). Ideology and Curriculum (3rd edition). Routledge: London/ New York.

Apple, M. (2011). Global Crisis, Social Justice and Teacher Education. Journal of Teacher Education, 62(2), 222–234.

Baucal, A., Pavlović Breneselović, D., Miškeljin, L., Koruga, D., Stanić, K. & Avramović, M. (2016). ECEC in Serbia: situational analysis and recommendations. World Bank.

Becker, M., Edwards, S. & Massey, R.I. (2010). Toxic Chemicals in Toys and Children’s Products: Limitations of Current Responses and Recommendations for Government and Industry. Environmental Science and Technology, 44(21), 7986–7991.

Bori, P. (2018). Language Textbooks in the Era of Neoliberalism. Routledge: London.

Brenner, N., Peck, J. & Theodore, N. (2010). Variegated Neoliberalization: Geographies, Modalities, Pathways. Global Networks, 10 (2), 182–222.

Bruner, J. (1972). The Nature and Uses of Immaturity. American Psychologists, 27 (8), 687–708.

Bruner, J. (1983). Play, thought, and language. Peabody Journal of Education, 60(3), 60–69.

Bunker, L. K. (1991). The Role of Play and Motor Skill Development in Building Children’s Self-Confidence and Self-Esteem. The Elementary School Journal, 91(5), 467–471.

Cleaver, H. (1997). Nature, Neoliberalism and Sustainable Development: Between Charybdis & Scylla? Retrieved from https://la.utexas.edu/users/hcleaver/port.html, 23.12.2017.

Dant, T. (2003). Critical Social Theory: Culture, Society and Critique. London: Sage.

Dardot, P. & Laval, C. (2014). The New Way of the World: On Neoliberal Society, London/ New York: Verso.

Dewey, J. (2004 [1916]). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York: Macmillan.

Drew, W. F. Christie, J., Johnson, J.E., Meckley, A.M., & Nell, M.L. (2008). Constructive Play. A Value-Added Strategy for Meeting Early Learning Standards. Young Children, 63(4), 38–44.

Eisner, E. W. (2003). The Arts and the Creation of Mind. Language Arts, 80(5), 340–344.

Eisner, E. W. (1990). The Role of Art and Play in Children’s Cognitive Development. In: Klugman, Е.&Smilan¬sky, S. (Eds.): Children’s Play and Learning: Perspectives and Policy Implications (43–58). New York and Lon¬don: Teachers College Press.

Freire, P. (2016 [1968]). Pedagogia do oprimido [Pedagogy of the Oppressed]. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz & Terra.

Giroux, H. (1997). Pedagogy and the Politics of Hope: Theory, Culture, and Schooling, A Critical Reader, Boulder, CO: Westview Press

González, C. (2004). Trade Liberalization, Food Security and the Environment: The Neoliberal Threat to Sustainable Rural Development. Retrieved from http://digitalcommons.law.seattleu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1385&context=faculty 22.12.2017.

Groenke, S. & Hatch, J. A. (eds.) (2009). Critical Pedagogy and Teacher Education in Neoliberal Era, New York: Springer.

Guddemi, M., Fite, K. & Selva, G. (2013). Where is the Play? Current Kindergarten Expectations Unsubstantiated: Findings from Gesell Institute’s Study of Preschool Children. IPA-USA e-journal Fall 2013, 6–20.

Harvey, D. (2005). A Brief History of Neoliberalism. Oxford: Oxford University Press.

Hirsch-Pasek, K., Michnick Golinkoff, R., Berk, L., & Singer, D. G. (2009). A mandate for playschool learning in preschool. Presenting the evidence. Oxford, UK: Oxford University Press.

Ivić, I. (2015). Čovek kao animal symbolicum [The Man as Animal Symbolicum]. Beograd: Zavod za udžbenike.

Johnson, J., Ersay, E., Christie, J., Cohen, L., Plaster, L. (2006). Block play and performance standards: Using unstructured materials to teach academic content. Presentation at the National Association for the Education of Young Children, November 8, 2006. Retreived from http://www.isaeplay.org/Resource_Articles/Using_Block_Play.pdf 12.1.2018.

Kane, N. (2016). The Play-Learning Binary: U.S. Parents’ Perceptions on Preschool Play in a Neoliberal Age. Children & Society, 30(4), 290–301.

Krnjaja, Ž., & Pavlović, B.D. (2013). Gde stanuje kvalitet, Politika građenja kvaliteta u predškolskom vaspitanju. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu

Krnjaja, Ž. (2012). Igra kao susret – koautorski prostor u zajedničkoj igri dece i odraslih. Etnoantropološki problemi, 7(1), 251-267.

Kuzmanović Jovanović, A. (2013). Jezik i rod. Diskursivna konstrukcija rodne ideologije [Language and Gender. Discursive Construction of Gender Ideology]. Beograd: Čigoja štampa.

McGuigan, J. (2014). The Neoliberal Self. Culture Unbound, 6, 223–240.

Miller, E., & Almon, J. (2009). Crisis in the kindergarten: Why children need to play in school. College Park: Alliance for Childhood.

Montesori, М. (2010[1949]). Upijajući um [The Absorbent Mind]. Beograd: DN centar.

Moyles, J. R. (1989). Just Playing?: Role and Status of Play in Early Childhood Education. Maidenhead, UK: Open University Press.

Nicolopoulou, A. (2010). The Alarming Disappearance of Play from Early Childhood Education. Human Development, 53, 1–4. DOI: 10.1159/000268135

Nilsson, M., Ferholt, B. & Lecusay, R. (2017). ‘The playing-exploring child’: Reconceptualizing the relationship between play and learning in early childhood education, Contemporary Issues in Early Childhood, 0(0), 1–15. DOI: 10.1 177/14639491 17710800

Norton, B. & Toohey, K. (2004). Critical Pedagogies and and Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Pavlović Breneselović, D. (2015). Gde stanuje kvalitet: Istraživanje sa decom prakse dečjeg vrtića [Where the quality lives: research of preschool practices with children]. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, Filozofski fakultet.

Piaget, J. (1952). The Origins of Intelligence in Children. New York: Basic Books.

Schön, D. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. London: Temple Smith

Vygotsky, L. S. (1966). Play and Its Role in the Mental Development of the Child. Voprosy psikhologii, 6. Retrieved from https://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1933/ play.html 24.11.2017.

Zigler, E.F. & Bishop-Joseph S. J. (2009). Play Under Siege: A Historical Overview. Zero to Three, 30(1), 4–11.

Вечански, В., Васиљевић Благојевић, М. и Маринковић, Т. (2017). Развојни потенцијал ликовних активности на предшколском узрасту [The developmental potential of art activities at the preschool age]. Настава и васпитање, 66(2), 367–380.

Вечански Николић, В. (2015). Развојни потенцијал и модалитети коришћења ручно израђених играчака на предшколском узрасту [The developmental potential and usage modalities of handmade toys at preschool age] (необјављена докторска дисертација). Београд: Учитељски факултет Универзитета у Београду.

Вечански, В. (2014). Улога симболичког и експресивног језика уметности у педагошкој концепцији Ређо Емилија [The role of symbolic and expressive language of art in the pedagogical conception of Reggio Emillia], Иновације у настави, 27(4), 44–54.

Митранић, Н. (2016). Смернице за подршку дечјој игри [Guidelines for social support to child play]. Настава и васпитање, 65(2), 411–425. DOI: 10.5937/nasvas.1602411M

Хаџи-Јованчић, Н. (2012). Уметност у општем образовању: функције и приступи настави [Art in general education: functions and approaches]. Београд: Учитељски факултет – Klett.




DOI: https://doi.org/10.22190/TEME180326025V

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804