TM G. XXV Br. 1-4 Str. 13 - 29 Niš januar - decembar 2001.
UDK 316:37(091)
Originalni naučni rad
P. V. Masgrejv (P. V. Musgrave)
Univerzitet Monaš Viktorija (Australija)
(Victoria (Australia))
ISTORIJSKA SOCIOLOGIJA OBRAZOVANJA: RAZMIŠLJANJA PRI PONOVNOM ČITANJU DIRKEMOVE "EVOLUCIJE OBRAZOVNE MISLI" (1938)
Rezime
U prvom delu rada Dirkemova istorija francuskog obrazovanja stavlja se u svoj istorijski i sociološki kontekst. Kratak rezime njenog sadržaja otkriva njen implicitni sociološki okvir. U sledećem delu razmatraju se slabosti u istorijskoj i sociološkoj teoriji i metodi Dirkemove knjige. Konačno, izvlače se pouke koje se odnose na sadašnje stanje istorijske sociologije australijskog obrazovanja, kako u njegovom tradicionalnom obliku, tako i u nekoliko prionirskih primera pod uticajem postmodernističkih istorijskih tendencija.
Ključne reči: istorijska sociologija obrazovanja, teorija sociološke metode, institucija, društvena solidarnost

THE HISTORICAL SOCIOLOGY OF EDUCATION: REFLECTIONS ON A REREADING OF DURKHEIM'S "THE EVOLUTION OF EDUCATIONAL THOUGHT" (1938)
Summary
The first section sets Durkheim's history of French education in its historical and sociological context. A brief résumé of its contents reveals its implicit sociological framework. In the next section the weaknesses in historical and sociological theory and method in Durkheim's book are discussed. Finally, lessons are drawn relating to the present state of the historical sociology of Australian education, both in its traditional mode in the very few pioneering examples influenced by post-modernist historical tendencies.
Key words: historical sociology of education, theory of sociological method, institution, social solidarity