Tragovi naših egzistencija, ti ožiljci na čednom licu trajanja vide se samo izbliza. Iz daleka, Vreme je gromada, konstitutivni elementi. Čak, obrisi oblika. Čineći trajanje merljivim, saobražavajući ga onome što se, u poretku stvari, zove još i epohom, mi se upinjemo da je prisvojimo, prozivajući je našom. Ne razumevajući epohu nikada do kraja i nikada sasvim logično, imenujući, dajući joj naše obličje, mi je približavamo sebi, smeštajući se u nju. Dopisujemo joj crte našeg lika. Pronalazimo iznova u tragovima koje ostavljamo obrise duha. Verujemo da se dosezanjem uzvisujemo do Vremena - ravni trajanju. Ponekad.
Tada ta izjednačenost pripada svima, kao što Vremenu pripadaju svi. Nemilosrdno i srdačno, mnogostruko i neshvatljivo, ono nam se predočava nepotpuno - stvaranjem i stvorenim, delima - koja su manje pobeda nad Vremenom, a više njegovo ustoličenje. Delo ne poriče Vreme. Delo ga veliča.
To je ljudski način.
Koliko je "naše vreme" istinski naše? Da li prisvajajući ga - u govoru, mišljenju, činovima – uzmičemo pred saznanjem da pripadamo njemu, nikada ga ne obuhvatajući do kraja? Dajući mu pečat našeg sopstva, nastojeći da se otrgnemo od Vremena, koje gotovo uvek shvatamo kao prolaznost.
Vremenom, njim samim, ti pečati, tragovi, bivaju plići, blede. Neki ne. Ima staza – mada retko - koje brazdaju telo Vremena menjajući njegov oblik. Od koje vrste su tragovi pribeleženi u hronici koja sledi - ne znam. Delima se ne sudi. Treba ih pustiti da, rasuta u trajanju, pronađu sopstveni prostor. Ili da se u njemu izgube. I treba im dati da progovore, njihovim glasom potrage za trajnošću. "Trajnost – Nauka koju tek treba stvoriti", kaže na jednom mestu u Sveskama Valeri. Voleo bih da razgovori u ovoj rubrici budu shvaćeni kao prilog toj budućoj Nauci.

Pavle Milenković
U Novom Sadu,
31. avgusta 2002. god.