CORRELATION BETWEEN FAMILY AND SCHOOL EDUCATION WHEN USING EDUCATIONAL METHODS OF ENCOURAGEMENT AND PREVENTION/КОРЕЛАЦИЈА ПОРОДИЧНОГ И ШКОЛСКОГ ВАСПИТАЊА У ПРИМЕНИ ВАСПИТНИХ ПОСТУПАКА МЕТОДЕ ПОДСТИЦАЊА И СПРЕЧАВАЊА
Abstract
As a process of forming a person’s character, education has always had an important influence on young people. Every society in its historical development implements various methods of education. In order to develop a complete personality, various forms of persuasion, explanation, moral skill drills, motivation, and others have been used so far. This study is of a correlational type. The aim of this paper is to investigate current guidance techniques applied within the method of encouragement and the method of prevention, as well as to assess their correlation in practice (family and school). A parent applies the method of anticipation within the family, while a school teacher applies the method of encouraging meta-cognition and subsidiarity, which correlate highly in practice. Both the school and the family make use of the prevention method as a pedagogically justified intervention for the suppression of negative behaviour, and as such they have a preventative and corrective function. Quantitative indicators point to the fact that reasons for variations in the incidence of encouraging and preventative techniques lie primarily in the personality of teachers (form teachers) and their teaching style. Finally, the paper proposes a new approach, based on child-parent and child-teacher group interaction, aimed towards children’s moral education.
Key words: encouragement, prevention, correlation, parent, school, moral education.
Васпитање као процес формирања човековог духа и личности, одувек је најсудбоносније утицало на младе. Свако друштво у свом историјском развоју имплементира различите методе моралног васпитања. У циљу развоја целовите личности, примењивале су се различите форме убеђивања, објашњавања, вежбања моралних вештина, мотивисања. Истраживање је корелацијског типа. Циљ истраживања је утврдити актуелне васпитне поступке који се користе у оквиру методе подстицања и методе спречавања као и процена њихове ефикасности и корелације у практичној примени (породици и школи). Родитељ у породици примењује методу антиципације, док наставник у школи примењује методу подстицања метакогниције и супсидијарности, које у својој примени имају високу корелацију. И породица и школа примењују методу спречавања као педагошки оправдану интервенцију у циљу заустављања негативних облика понашања, и као такви имају превентивну и корективну функцију. Квантитативни показатељи указују на чињеницу да разлози за разлику учесталости васпитних поступака методе подстицања и методе спречавања леже пре свега у личности наставника (форми наставника) и наставном стилу. Коначно, рад сугерише нови приступ заснован на групној интеракцији између детета и родитеља, детета и наставника, у циљу моралног васпитања и формирања личности.
Кључне речи: Подстицање, спречавање, корелација, родитељ, школа, морално васпитање.
Keywords
Full Text:
PDF (Cрпски)References
Alhassan, A. B. (2013). School Corporal Punishment in Ghana and Nigeria as a Method of Discipline: A Psychological Examination of Policy and Practice. Journal of Education and Practice, 4(27), 137–147.
Blasi, A. (2004). Neither personality nor cognition: An alternative approach to the nature of the self. In: C. Lightfoot, C. Lalonde & M. Chandler (Еds.), Changing Conceptions of Psychological Life, (pp. 3−26). Mahwah. NJ: Erlbaum and Associates.
Ching, G. (2012). Looking into the Issues of Rewards and Punishment in Students. International Journal of Research Studies in Psychology, 1(2), 29–38.
Dad, H. (2004). Effectiveness of Reward and Punishment as Modifiers of Students Classroom Behaviour. Pakistan: Institute of education and research.
Grác, J. (1991). Psychológia výchovy. [Educational Psychology]. Bratislava: Pedagogická psychólogia.
Greenspan, S. I. & Benderly, B. L. (1997). The growth of the mind and the endangered origins of intelligence. Massachusetts: Perseus books.
Deci, E. L. (1985). Instrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press.
Dunne, E. (1996). Talking and Learning in groups. London: Routleadge.
Žilinek, M. (1997). Humanistic values in the creative formation of moral identity. Bratislava: Studia paedagogica – Comenius University, 14, 52−68.
Katz, L. G. & McClellan, D. E. (1997). Fostering Children’s Social Competence. Washington: The teacher’s role, D.C. Naeyc.
Lalić, N. (2003). Primena postupka kažnjavanja u školi [Use of the punishment technique in schools. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, 35, 245−266.
Lalić, N. (2002). Primena nagrade i pohvale u školi [Use of reward and praise in schools. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, 34, 236−258.
Marshall, J. (1984). Punishment and moral education. Journal of Moral Education, 2, 83−90.
Matera, B. (2009). The Effects of Rewards and Punishments on Motivations of the Elementary School Student. Retrieved Mart 13, 2015 from http://eric.ed.gov/?id=ED515918
Oser, F., & Althof, W. (1997). Moralishe selbstbestimmung - Modelle der Entwicklung und Erziehung in Wertebereiche [Moral self-determination – Educational and developmental models of values]. Stuttgart: Klett-Cotta.
Oxford Advanced Learner’s Dictionary. (1994). Oxford: Oxford University Pres.
Ruckriem, N. (1988). Liebe ist lernbar, Miteinanderleben lernen in familie und schule. Basel: Greven.
Stahl, R. J. (2001). The Essential Elements of Cooperative Learning in the Classroom. Washington: Office of Educational Research and Improvement.
Vučetić Lalić, N. (2007). Nagrađivanje i kažnjavanje dece različitog socijalnog ponašanja [Rewarding and punishing children of different social behaviour. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, 39(2), 367 – 382.
Witzel, B. & Mercer, S. (2003). Using Rewards to Teach Students with Disabilities. Remedial and special education, 24(2), 88−96.
Wong, O. & Fanny, H. (1992). Perceived Effectiveness of Reward and Punishment by Secondary School Students. Hong Kong: University of Hong Kong.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804