II
Tri eseja o socijalno-ekonomskom stanju Roma
Kada je jednog, preterano toplog septembarskog dana prošle godine, u pratnji
prevodioca za italijanski jezik u niškoj ispostavi Italijanskog konzorcijuma
za solidarnost (ICS), kročio u moj kabinet na Mašinskom fakultetu mlađi,
simpatičan čovek, za naše prilike neobične kombinacije imena i prezimena
- Timoti Trevor-Brisko (Timothy Trevor-Briscoe), diplomac znanog Fakulteta
političkih nauka sa još poznatije i najstarije evropske visokoškolske ustanove
- Univerziteta u Bolonji (Facolta` di Scienze Politiche, Universita` di
Bologna), nije se mogla pretpostaviti blagotvornost toga susreta. Utanačujući
razgovor, rutinski sam pristao da ''odigram ulogu'' romološkog stručnjaka,
pružim elementarne informacije i darujem kolegu setom knjiga. Ali, desilo
se to da smo Timoti i ja proveli nekoliko sati u iznenađujuće temeljnoj
i detaljnoj raspravi, pri čemu je on prilježno beležio pasaže mojih romoloških
pogleda, trenutne misaone izlete, svaku izgovorenu rečenicu. Izvrsno, do
sitnica obavešten o ''niškoj romskoj sceni'', jer je već obavio nisku intervjua
sa lokalnim uglednicima, postavljao je suštinska pitanja, očevidno tragajući
za krajnjim teorijskim tumače-njem sakupljenog iskustvenog materijala.
Rastali smo se sa utiskom da mu se dopao moj - još koherentno nedomišljen
- model integracije Roma (socijalno-ekonomsko područje - političko-pravno
polje - sfera kulture), oslonjen na Maksa Vebera postulate socijalne stratifikacije:
klasa - moć - status. Uopšte nisam sumnjao da će Trevor-Brisko sačiniti
kvalitetnu studiju o ekonomskom položaju niških Roma, uzrocima takvoga
stanja i preporukama za promenu. I, čvrsto sam rešio da mu objavim rukopis,
najpre, u ''Temama'' i na engleskom, a, potom, i u obliku zasebne knjižice
i na srpskom jeziku, nadajući se da nisu prevagnuli jedino lokal-patriotski
razlozi.