TM
G. XXVI Br. 1 Str. 33 - 53 Niš januar - mart 2002.
UDK
329.3:28/.297
Originalni naučni rad
Ajlin Barker
(Eileen Barker)
Londonska škola
za ekonomiju i politiku, London (Velika Britanija)
(London (UK))
E-mail: e.barker@lse.ac.uk
STAJANJE NA RASKRŠĆU: POLITIKA MARGINALNOSTI
U "SUBVERZIVNIM ORGANIZACIJAMA"
Rezime
Ovaj tekst se bavi jednom kategorijom lica koja, u najboljem slučaju, ostaju
zanemarena, a, u najgorem, prolaze neprimećena od strane naučnika i ostalih,
zainteresovanih za opisivanje i objašnjavanje savremenih novih religioznih
pokreta. U tom smislu, ja u ovu kategoriju svrstavam one koji su nekad
bili potpuno angažovani, središnji članovi jednog novog religioznog pokreta,
a koji sada funkcionišu na marginama datog pokreta. Tvrdi se da takve osobe
dodaju još jednu dimenziju raspravi o politici religijskog otpadništva
budući da, na svoj način, nude alternativni položaj i funkciju za nezadovoljne
pripadnike novog religioznog pokreta koji su u zategnutim odnosima sa ostatkom
društva. Štaviše, delovanjem na marginama pokreta, ovi članovi doprinose
nastanku nove dinamike u unutrašnjoj strukturi i kulturi pokreta, kao i
u njegovim odnosima sa spoljnim društvenim okruženjem.
Ključne reči: novi religiozni pokreti, periferni i marginalni članovi,
izolovani pojedinci, marginalne mreže
STANDING
ON CROSSROADS: MARGINALITY POLITICS IN "SUBVERSIVE ORGANIZATIONS"
Summary
This text deals with
one aspect of persons who, at best, remain neglected, and at worst remain
unnoticed by scientist and the others, interested in describing and explaining
contemporary new religious movements. In this respect, I put in that category
those who used to be completely engaged, the central members of a new religious
movement, and who now function on the margins of the movement in question.
It is claimed that such persons add another dimension to the discussion
of religious defection policy, since they, in a way of their own, offer
an alternative position and function for the discontent members of a new
religious movement who are in unfavourable relations with the rest of the
society. Moreover, by acting from the margins of the movement, these members
contribute to the creation of a new dinamics in the internal structure
and culture of the movement, as well as in its relations with the external
social surrounding.
Key words:
new religious movements, peripheral and marginal members, isolatedindividuals,
marginal networks