Nikola Božilović
UZ TEMU BROJA
WITH THE TOPIC OF THE ISSUE
U ovom broju predstavljeni su kulturološki spisi iskazani kroz različite
izražajne forme, počevši od originalnih naučnih radova (članaka pretežno
teorijske provenijencije), preko analitičkih studija minulih ili aktuelnih
socio-kulturnih fenomena ili događaja, do eseja i osvrta na određene vidove
savremene kulturne svakidašnjice.
S obzirom na rafiniranost i samosvojnost globalne teme, nužno je bio
poštovan interdisciplinarni pristup. Problematika kulturne tradicije i
savremenosti, naime, kreće se između mnogih nauka, ali su radovi ipak usredsređeni
na nekoliko osnovnih teorijskih pristupa. Esencijalno polazište zahvata
kompleks socioloških nauka na čelu sa sociologijom kulture (umetnosti,
religije, obrazovanja). Nezaobilazan je bio i estetički, kao i kulturnoistorijski
pristup, a u prezentovanim radovima obilato su korišćeni rezultati i iskustva
kulturne, socijalne i političke antropologije.
Radovi su različiti u stilskom, sintaktičkom, semantičkom i svakom
drugom literarnom pogledu. Za ovu priliku nije ni bilo potrebno ujednačavati
ih u tom domenu, jer upravo originalnošću i spisateljskom autentičnošću
oni afirmišu autorsku individualnost i posebnost. Rekao bih da je možda
jedina prava stvar koja je ovom prilikom okupila i ujedinila naše autore
zapravo centralna tema ovog broja, a ona je: kultura - savremenost i tradicija.
Svaka druga sličnost ili različitost u razmatranjima - slučajna je.
U radovima, dakle, ovde prezentovanim, nema eksplicitno zajedničkog,
odnosno integralnog pristupa. To ne znači da oni, u odnosu na generalnu
temu, ne pružaju jedan relativno celovit uvid. Kultura, ta reč-zamka, kako
bi rekao Edgar Moren, njihov je zajednički imenitelj. Nehomogenost autora
u teorijskom, vrednosnom, ideološkom ili nekom drugom pogledu, pak, ne
bi trebalo da predstavlja hendikep. Naprotiv. U tim diskrepancijama se
upravo kristališu mišljenja i pogledi naših savremenih sociologa i drugih
teoretičara kulture o relevantnim pitanjima aktuelne kulturološke teorije
i sociokulturne stvarnosti.
Tema oko koje su okupljeni autori iz raznih univerzitetskih sredina
Srbije (Beograd, Niš, Novi Sad, Priština) i sa različitih fakulteta (filozofski,
filološki, učiteljski, fakulteti dramskih umetnosti, fakulteti političkih
nauka) bila je dovoljno široka jer u svom naslovu nosi reč "kultura", ali
i sasvim konkretna, budući da tu reč, ili ovde pojam, ispućuju sadržaji
izvučeni iz iskustva i prakse društva. Među njima su i sledeći problemi:
kulturološki pojmovi u novome ključu; širok spektar prisustva tradicije
u našem vremenu; politika i kultura (kulturna politika, politika kao kultura,
politička kultura); čovek u ogledalu antroposociologije; akulturacija kao
proces kulturne dinamike; nacionalna i kulturna istorija; fenomeni urbane
kulture (popularna kultura, film, grafiti); kultura kao faktor tranzicije
i činilac modernizacije; avangardna umetnost i postmoderna; globalizacija
i nacionalni kulturni identitet; kulturnoistorijski aspekti tradicije školstva
u Srbiji; istorijski stereotipi i savremeni verski rituali; kulturne osobenosti
srpskog pravoslavlja.
Kultura iz sebe isijava mnogostruka značenja. Zato naša tema nije ni
izbliza iscrpljena. Broj naših eminentnih kulturologa je takođe daleko
veći od ovog koji se za ovu priliku okupio. Kulturna praksa i teorija zahtevaju
nove poduhvate. Zato ću podsetiti na duhovnu opasku jednog američkog kulturologa,
a koju često izgovaram studentima na početku semestra. Ona otprilike glasi
ovako: Kada je reč o kulturi, najpre jedno izvinjenje. Pa, onda - izvinite.