TM
G. XXIV Br. 1-2 Str. 47 - 64 Niš januar - jun 2000.
UDK
316.7+316.422
Originalni
naučni rad
Dragan
Koković
Filozofski fakultet,
Novi Sad
KULTURA KAO ČINILAC
TRANZICIJE I MODERNIZACIJE
Rezime
Sa tranzicijom i modernizacijom
u društvu, a čiji je nosilac kultura, dolaze i novi obrasci i modeli ponašanja
koji su nekada bili neshvatljivi. Dolazi do radikalnih promena u kulturi
međuljudskih odnosa na širem socijalnom planu, a takođe do novih oblika
komuniciranja između pojedinaca. Sve to se vidno odražava na vrednosti,
norme, obrasce ponašanja i načine vaspitanja, počevši od porodice i škole,
pa sve do preduzeća, grupe prijatelja i svakodnevnih međuljudskih odnosa.
Tranzicija i modernizacija u kulturi aktu-eli-zovale su nove fenomene kulturnog
života, kao što su poslovna kultura, proizvodna kultura, kultura potrošnje
sa marketingom, biznis kultura i kultura rukovođenja.
Ključne reči: modernizacija,
kontramodernizacija, tranzicija, kulturno nasleđe, stil života, kulturni
identitet, marketing.
CULTURE AS
A FACTOR OF TRANSITION AND MODERNIZATION
Summary
Transition and modernization,
with culture as their promoter, bring along new patterns and models of
behavior, formerly inconceivable. This leads to radical changes in the
culture of interpersonal relations on a wider social plan, as well as to
some new forms of communication among individuals. All this has a major
effect on the values, standards, patterns of behavior as well as on the
educational practice, from the family and the school, to the companies,
groups of friends and everyday interpersonal relations. Transition and
modernization in culture have actualized some new phenomena of cultural
life, such as commercial culture, production culture, consumption culture
with marketing, business culture and culture of management.
Key words: modernization, counter-modernization,
transition, cultural heritage, life style, cultural identity, marketing.