TM G. XXIII Br. 1-2 Str. 33 - 44 Niš januar - jun 1999.
UDK 140.8 Avgustin i Pseudo-Dionizije
Pregledni rad
Ljubinko Milosavljević
Filozofski fakultet, Niš
SOCIOFILOZOFSKE IDEJE AVGUSTINA I PSEUDO-DIONIZIJA
Rezime
U radu se ukazuje na razlike u socijalofilozofskim pogledima Avrelija Avgustina, znamenitog Oca crkve i Pseudo-Dionizija Areopa-gi-te, još uvek neidentifikovane ličnosti grčkog teologa, koji se potpisivao imenom prvog atinskog episkopa. Obojici ovih teologa Platon je bio filozofski uzor. Prvi je živeo u Zapadnorimskom carstvu, koje je propadalo uz sukobe i ratna razaranja, pa je na svet gledao kao na vremenit, istoričan i bremenit sukobima. Drugi, živeći u ranovizantijsko doba, ističe hijerarhijsko uređenje sveta, stabilnost, poredak i stremljenje van-vremenskoj večnosti.
Ključne reči:  filozofija, teologija, istorija, hijerarhija, društvo.
SOCIOPHILOSOPHICAL IDEAS OF AUGUSTINE AND PSEUDO-DIONYSIUS
Summary
The paper points to the differences in social-philosophical views of Aurelius Augustine, famous Latin church father and Pseudo-Dionysius Areopagite, a yet unidentified Greek theologian who signed himself using the name of the first Athenian bishop. Both theologians saw Plato as their philosophical ideal. The first lived in the West Roman Empire which was deteriorating due to the clashes and war destructions; hence, he saw the world as old, overhistorical and burdened with conflicts. The other, living in the early Byzantine period, places the emphasis on the hierarchic pattern of the world, stability, order and aspiration towards timeless eternity.
Key words: philosophy, theology, history, hierarchy, society.