TM G. XXIII Br. 1-2 Str. 81 - 94 Niš januar - jun 1999.
UDK 316.48+316.2/.286:316.347(497.1)
Pregledni rad

Mirko Blagojević
Viša tehnička škola, Požarevac
Dragoljub B. Đorđević
Mašinski fakultet, Niš
RELIGIOZNOST STANOVNIŠTVA JUGOSLAVIJE
(Delimičan pregled iskustvenih istraživanja)
Rezime
Polazi se od konstatacije da ne postoji sintetičko-sistematska  teorija društvenih sukoba. Ipak, u cilju njihovog svestranijeg razmatranja, izvodljivo je da se sučele posebna konfliktološka shvatanja predstavnika različitih socioloških orjentacija i, u krajnjem rezultatu, ilus-trativno prikažu komplementarna mišljenja o ovom važnom društvenom fenomenu. Pri tom, korišćenjem onoga što nije jednostrano i prevaziđeno u postojećim teorijama, kao i aktualizacijom njihovih racionalnih jezgara, moguće je dati genetičko, konkretno-istorijsko, strukturalno, funkcionalističko, svestrano i suštinsko objašnjenje društvenih sukoba i, na osnovu toga, predviđati tendencije daljeg toka njihovog razvoja.
Ključne reči: društveni sukobi, sociološke teorije, Budimpeštanska škola, kritička teorija društva, marksistička teorija, funkcionalistička teorija.
RELIGIOSITY OF THE YUGOSLAV POPULATION
(A partial review of empirical researches)
Summary
A starting point is a statement that there is no synthetic-systematic theory of social conflicts. Still, with a view to consider them in a more versatile manner, it is accomplishable to confront different conflictological views of the representatives of various sociological orientations and, in the final outcome, to demonstrate illustratively the complementary opinions on this significant social phenomenon. Along with this, using the elements of said theories which are not one-sided or outdated, and by actualizing their rational cores, it is possible to generate a genetic, concrete-historical, structural, functionalistic, integral and essential explanation of social conflicts, and, on that basis, to predict the tendencies of their further development.
Key words: social conflicts, sociological theories, Budapest School, critical theory of society, Marxist theory, functionalistic theory.