TM G. XXIII Br. 1-2 Str. 95 - 106 Niš januar - jun 1999.
UDK [37.048.3:2]+316.647.5-053.81(497.11)
Prethodno saopštenje

Slobodanka Markov
Prirodno-matematički fakultet,  Novi Sad
 Smiljana Jovović
Viša tehnička škola, Zrenjanin
RELIGIJSKA TOLERANCIJA MLADIH U SRBIJI KRAJEM DEVEDESETIH
Rezime
U radu su izneseni rezultati pilot istraživanja religijske tolerancije mladih u Srbiji. Uzorak su činili  246 učenika završnog razreda gimnazije i srednje stručne škole u dva grada u pretežno jednokonfensionalnnim sredinama (Valjevo i Jagodina) i u tri grada sa multireligijskom strukturom stanovništva (Novi Sad, Zrenjanin i Subotica). Pošlo se od stanovišta prema kojima tolerancija podrazumeva trpeljivost prema mišljenjima, uverenjima i ponašanjima sa kojima se ne slažemo. U tom  smislu religijska tolerancija značila bi prihvatanje religijskih uverenja i religijske prakse koje se razlikuju od naših, a koje su deo naše društvene zajednice. Osnovni je zaključak da je zapažena određena mera netolerancije, koja se vidi kao posledica produbljivanja društvene krize i ratnih sukoba u okruženju.
Ključne reči: mladi, religija, tolerancija, religijska pripadnost, Srbija.
RELIGIOUS TOLERANCE OF THE YOUNG IN SERBIA TOWARDS THE END OF THE NINETIES
Summary
The paper presents the results of a pilot research focused on the religious tolerance of the young people in Serbia. The sample consisted of 246 high school and secondary vocational school seniors in two towns in predominantly homogenous religious settings (Valjevo and Jagodina) as well as in three towns with multi-religious population (Novi Sad, Zrenjanin and Subotica). It has been presumed that tolerance implies forbearance for the opinions, convictions and behaviors which are not personally shared or practiced. Following this line of thought, religious tolerance would mean acceptance of religious convictions and religious practices which differ from our own, but still constitute a part of our social community. The basic conclusion is that a certain degree of intolerance has been noticed which is seen as a consequence of a continued intensification of the social crisis and war clashes in the environment.
Key words:  young people, religion, tolerance, religious affiliation, Serbia.