SLOVO O ISTORIJSKOJ SOCIOLOGIJI
A LETTER ON HISTORICAL SOCIOLOGY
Odlika naučnika kasnog dvadesetog veka da nepopustljivo "gura" napred ka
specijalizaciji, čini se da nas nosi prema sve užim i fokusiranijim oblastima
ekspertize. U eri međudisciplinarnih podela i proliferacije pod-specijalnosti
u okviru jednog polja, česte su debate o tome da li sociologija i ostale
društvene nauke mogu zaista tvrditi da poseduju neko zajedničko razumevanje
današnjeg sveta. Među kakofonijom "specijalista" čiji se glasovi ne slažu,
kao da se izgubilo "jezgro" znanja o društvenim naukama. U tom kontekstu,
istorijska sociologija odaje utisak još jednog misterioznog polja ovlašćenih
stručnjaka. Mišljenja smo, ipak, da ova sociološka disciplina animira i
motiviše vraćanje nekim osnovnim pitanjima društvenih nauka - poput konflikta,
uređenja, društvene klase, hijerarhije, institucije itd. - i određenim
fundamentalnim problemima u metodologiji i epistemologiji, koji se tiču
upitnosti kako i koliko "poznajemo" socijalnu stvarnost.
Termin "istorijska sociologija" obično se primenjuje za sociološku
analizu, zasnovanu na izvorima istorijskih podataka, primarnim (kao što
su originalni dokumenti u arhivama) ili sekundarnim (pisane istorije čiji
su autori sami istoričari).
Među sociolozima i istoričarima vodi se dosta rasprostranjena, ponekad
svađalačka, rasprava o granicama i odnosima ovih dveju naučnih disciplina.
Većina se, uglavnom, slaže sa tvrdnjom Filipa Abramsa (Istorijska sociologija,
1980) da "istorija i sociologija jesu i oduvek su bile jedno te isto",
tako da svako sporenje o njihovom uzajamnom odnosu predstavlja samo stvar
institucionalnog organizovanja, a ne intelektualne suštine. Istorija teži
da individualizira (idiografski) i da opisuje jedinstvene ili posebne pojave,
dok sociologija uopštava (nomotetski) formulisanjem teorija koje se odnose
na kategorije pojava; no, reč je samo o naglasku, ne i čvrstom metodološkom
principu. Zajednički cilj naučnika obeju disciplina jeste uzročna analiza
značenjskog ponašanja pojedinaca i grupa, uz pravilno razmatranje procesa,
konteksta i promene.
Uprkos naznačenim epistemološkim dilemama, glavni problem sa kojim
se suočavaju sociološki istoričari tiče se praktične teškoće u korišćenju
primarno istorijskih materijala kao dokaza (zvanični izveštaji, pregledi,
parohijske evidencije, materijali organizacija, pisma i dnevnici). Istraživač
mora da utvrdi autentičnost i poverljivost dokumenata, autorstvo i stepen
kompetentnosti, moguće izvore greške ili odstupanja, motive autora i različite
uslove pod kojima je nastao svaki dokument, kao i reprezentativnost raznih
sačuvanih dokumentarnih materijala. Jednako je teško istraživanje subjektivnih
vidova ponašanja; primera radi, motivi čovekovog delovanja, njegova značenja
i osećanja, koja se mogu pripisati npr. odnosima sa rodbinom, stavovi,
vrednosti i uverenja, kao i njihovo prećutkivanje u svakodnevnom životu
- pokazali su se najneuhvatljivijim.
"Nesrećna" je tendencija pojedinih istorijskih sociologa da na pisanija
istoričara gledaju kao na neproblematične skupove podataka o konkretnim
istorijskim epizodama. Onda se ti zapisi prekopavaju kako bi se našle ilustracije
za ispunjavanje praznina u unapred zadatim sociološkim modelima i teorijama.
Istorijska sociologija na toj širokoj skali - kako tvrde njeni kritičari
- nudi svojim sledbenicama divnu slobodu da se igraju "mešanja koktela"
u poslastičarnici istorije. Jedan od kritičara je čak posebno upozorio
sociologe da se ne okreću olako istorijskim izvorima tamo gde se mogu naći
odgovarajući sociološki podaci, pošto to znači napuštanje pozicije komparativne
prednosti kojom sociolog može proizvesti svoje sopstvene dokaze (preko
odgovarajućih pregleda, intervjua ili zapažanja), dok je istoričar nužno
osuđen da radi sa onim dokazima koje može prikupiti iz slučajno preživelih
dokumentarnih "relikvija" (Dž. H. Goldtrop, Upotreba istorije u sociologiji,
British Journal of Sociology, 1991).
Istorijska sociologija odnedavno sjaji u domaćem sazvežđu socioloških
disciplina. Njene porođajne muke rezultat su minimiziranja važnosti proučavanja
istorije u sociologiji. A plodotvorna može biti analiza istorijskih uticaja
na savremeno društvo i promene u njemu. To znači da institucije, strukture
i forme društvene interakcije, imanentne socijalnom svetu svakog vremena,
imaju istoriju i rezultat su prethodnog razvoja. Istorijska analiza može
da pokaže razvojnost socijalnih formi, pruži ideje o tome kako se one mogu
menjati u budućnosti i obezbedi smernice za kreiranje novih i uspešnijih
alternativa. Sledstveno tome, i sama društvena misao proizvod je određenog
vremena, mesta i društvene pozicije. Filozofi i teoretičari prosvetiteljstva
uobličili su svojstvene forme analize u doba nastajanja moderne ere i stoga
se ne može reći da su one rezultat slučaja. Strukturisaniji društveni modeli,
nastali u još uvek snagom tradicije okovanoj Evropi, produkt su kasnog
devetnaestog i ranog dvadesetog veka. Pragmatične, mikrosociološke teorije
rođene su u Sjedinjenim Državama, gde je značaj istorijskih struktura bio
manji, a aktuelniji praktični problemi razvoja novog društva.
U izučavanjima prošlosti, sadašnjosti i budućnosti istorijsku analizu
treba da koristimo kritički i kreativno, doprinoseći komunikaciji i razumevanju
socijalnog sveta. Pojedini istorijski pristupi u sociologiji pretpostavljali
su povezanost istorije sa ljudskim progresom i dosezanjem viših nivoa razvoja
društva - Marksova teorija i liberalne teorije modernizacije, recimo. Celishodniji
je istorijski prilaz koji ne smatra da ljudska istorija ima određen pravac
ili da neizostavno evoluira u progresivnije forme društvene organizacije.
Ne postoje uvek neizbežnosti i svrhe istorijskih promena - promena svakako
nastaje, ali je rezultat bezbroj nameravanih i nenameravanih uticaja, koincidencija
i šansi, praćenih presekom različnih nepredviđenih društvenih prilika i
snaga. Postoje, istina, socijalne sile koje vuku svojim pravcem i snažne
individue i grupe koje pokušavaju da beskrajno prošire uticaj i moć, ali
i ljudi u društvenom svetu mogu da im se odupru ili ih promene. Na primer,
brojni savremeni analitičari smatraju da su globalizacija, standardizacija
i propadanje nacionalnih država dominantni i, sasvim sigurno, neumitni
procesi, ali se moraju uvažiti i tradicionalne kulture, otpor prema promenama,
lokalna pozadina, "komunikacija i rasprave" (J. Habermas) i sl. Ili, kako
to slikovito opisuje Džon Mandalios (Civilizacija i ljudsko biće, 1999):
"Prevideti važnost kulturne raznolikosti pri razumevanju enormnih transformacija
zapisanih 'modernizacijom' bilo bi isto što i reskirati svođenje modernizacije
na Vesternizaciju."
Naša naučna javnost nedovoljno je upoznata sa činjenicom da danas istorijska
sociologija spada u prestižne akademske discipline. Verujući da doprinosimo
obnovi sociološkog zanimanja za istoriju na ovdašnjem prostoru -
u svetu ono traje tamo negde s početkom 60-ih godina - objavljujemo nekolicinu
tekstova stranih autora, vrsnih sociologa-istoričara, jedan prilog domaćih
snaga, kao i izvod iz bibliografije radova o istorijskoj sociologiji. Zahvaljujemo
prof. dr Dragani R. Mašović na prevodu sa engleskog jezika.
Dragan Todorović