TM
G. XXV Br. 1-4 Str. 79 - 102 Niš januar - decembar 2001.
UDK
316.4.05+316.6:65.012.43
Originalni naučni rad
Robert van
Kriken (Robert van Krieken)
Univerzitet u Sidneju Novi Južni Vels (Australija)
(New South Wales
(Australia))
E-mail: robertvk@mail.usyd.edu.au
SIROMAŠTVO DRUŠTVENE KONTROLE: OBJAŠNJAVANJE
MOĆI U ISTORIJSKOJ SOCIOLOGIJI DRŽAVE SOCIJALNOG STARANJA
Rezime
Pojam "društvene kontrole" doživeo je, poslednjih godina, kritike sa raznih
strana, posebno od strane istoričara i istorijskih sociologa. Međutim,
on ostaje u opštoj upotrebi u sociološkim izučavanjima socijalnog staranja,
devijantnosti i društvene kontrole. Ovaj rad pokazuje, prvo, kako oslanjanje
na koncept društvene kontrole ima svoje korene u jednoj širokoj pretpostavci
iz domena društvene i političke teorije koja se odnosi na spajanje države
i građanskog društva, i, pri tom, kako odsustvo odlučnosti u ovoj pretpostavci
predstavlja temelj upornoj prisutnosti pojma društvene kontrole u drugim
oblastima društvenog istraživanja, uprkos njegovim ponavljanim "falsifikovanjima".
Drugo, rad osvetljava glavne argumente protiv upotrebe "društvene kontrole"
pri objašnjavanju društvenog poretka, posebno pogrešno shvatanje klase,
kulture i moći koje ohrabruje upotreba samog koncepta; rad se završava
razmatranjem alternativnih načina koncipiranja funkcionisanja moći u savremenim
društvima.
Ključne reči: društvena kontrola, objektifikacija, klasa, kultura,
moć
THE POVERTY
OF SOCIAL CONTROL: EXPLAINING POWER IN THE HISTORICAL SOCIOLOGY OF THE
WELFARE STATE
Summary
The concept 'social
control' has been criticised from a variety of quarters in recent years,
particularly by historians and historical sociologists. However, it remains
in common usage in sociological studies of welfare, deviance and social
control. This paper shows, first, how this reliance on the concept of social
control is rooted in a wider-ranging argument in social and political theory
concerning the liberal-democratic fusion between the state and civil society,
and that the lack of resolution of this argument is the foundation of the
persistence of the concept social control in other areas of social inquiry,
despite its repeated 'falsification'. Second, the paper highlights the
main arguments against the use of 'social control' in explaining social
order, in particular the misunderstanding of class, culture and power which
its use encourages, and the paper will conclude with a discussion of alternative
ways of conceptualising the operation of power in contemporary societies.
Key words:
social control, ojectification, class, culture, power