O
"NEČUVENIM" STVARIMA U SOCIOLOGIJI
"Nečuvene"
stvari su sastavni delovi naših života. Neki ih nazivaju skandalima, neki
ekcesima, sporadičnim pojavama, neki im pridaju značaj a neki ih doživljavaju
kao trendove kratkog daha i bez mnogo uticaja. Činjenica je da je jedan
broj "nečuvenih" stvari ušao u istoriju (kolektivnu ili individualnu) i
zauvek promenio barem jedan deo naših života. Kada govorimo o profesionalnom
životu sociologa, par "nečuvenih" događaja je svakako obeležilo ne samo
disciplinu kojom se bavimo, već i svako pojedinačno poimanje sociologije.
Krenimo od samog naziva discipline, tog "nesrećnog" i "nedopustivog" spoja
starogrčkog i latinskog jezika, preko uvođenja sociologije na univerzitet,
pa do formiranja modernog sociološkog pravca (simbolički interakcionizam)
čiji su predstavnici izašli na loš glas među prijateljima teoretičarima
zbog organizovanja skandaloznih zabava na kojima sakupljaju materijal za
svoje studije.
Ni danas ne nedostaju
događaji koje odudaraju od tradicionalnog shvatanja bavljenja sociologijom
uopšte, i posebno nastavom sociologije. Tako smo svedoci trenda formiranja
sve većeg broja posebnih sociologija: sociologija roda, tranzicije, sociologija
menadžmenta su samo neki od primera. Ovaj trend je dobar pokazatelj ne
samo promena u "duhu vremena" već i pravovremene reakcije sociologa na
novonastali poredak stvari.
Sledeći ovaj trend,
jedan "nečuven" događaj odigrava se ovih dana i u vašem okruženju. Oktobra
ove godine (2001.) je na Mašinskom fakultetu u Nišu pokrenut kurs koji
je specifičan kako po temi kojom se bavi tako i po metodici izvođenja nastave.
Naziv kursa je "Sociologija romskog identiteta", a um iz koga je nastala
ideja da aktuelna društvena kretanja pretoči u "prenosivo znanje", pripada
profesoru Dragoljubu B. Đorđeviću, redovnom profesoru Mašinskog fakulteta
u Nišu. Profesor Đorđević je sa saradnicom Marijanom Filipović, aplicirao
za stipendiju koju daje Curriculum Development Competition iz Budimpešte
i jedini je iz Jugoslavije dobio poverenje i finansijsku podršku da svoju
ideju o organizovanju ovakvog, u pozitivnom smislu, "nečuvenog" kursa sprovede
u delo. Tako je Mašinski fakultet postao jedan od prvih državnih fakulteta
u zemlji na kome studenti imaju priliku da se pored tehničkih, usko stručnih
znanja iz prirodnih i tehničkih nauka upoznaju sa osnovnim postavkama sociologije
kao nauke i to na jedan atipičan način - ne slušajući i učeći o "apstraktnim"
sociološkim teorijama i metodama već kroz praktičnu primenu sociološkog
načina mišljenja na konkretnu društvenu grupu - na Rome. Stoga je osnovni
cilj ovog kursa da kroz sociološku prizmu pruži znanja o prošlosti i sadašnjosti
Roma, njihovoj kulturi i običajima, društvenoj poziciji kroz istoriju i
danas, kao i o političkom biću.
Jedna od specifičnosti
kursa je i metodika izvođenja nastave koja se na izgled sastoji od uobičajenog
naizmeničnog smenjivanja predavanja i vežbi. Međutim, izvođenje ovog kursa
podrazumeva uključivanje velikog broja gostiju u proces nastave. Gosti
su sa jedne strane stručnjaci za pojedine oblasti iz romologije, i sa druge
strane lideri romskih zajednica u Srbiji – političari, pesnici, muzičari,
intelektualci. Pored predavanja koja se održavaju na fakultetu, kurs podrazumeva
i "odlazak na teren" - 4 nastavne ekskurzije (poseta romskim grobljima
u Jelašnici, Rujniku, Ravnom Dolu; poseta najsiromašnijem romskom naselju
Masurica kod Surdulice; poseta romskom kultnom mestu Zajde Badža; poseta
romskom mediju - Radio "Nišavi") koje imaju za cilj da približe studentima
pojedine aspekte života Roma.
Sledeća specifičnost
kursa je rad na vežbama. Osnovni cilj vežbi na ovom kursu je da studente
mašinstva obuči u onim veštinama koje će im biti potrebne za dalji akademski
rad a ne stiču ih na ostalim kursevima. Naglasak se ne stavlja na prosto
memorisanje informacija i određenog sadržaja, već na poboljšanje sposobnosti
mišljenja. Ovde se prvenstveno misli na ohrabrivanje kritičkog i analitičkog
mišljenja, koje se na vežbama "uči" kroz debate, simulacije, igre.
Konačno, kurs je
specifičan i zbog načina ocenjivanja. Naime, postoje dve vrste ocenjivanja:
ocene koje dobijaju studenti i ocene koje dobijaju voditelji kursa. Što
se tiče ocenjivanja studenata, ne postoji klasičan usmeni ispit. Vrednuje
se svako studentsko zalaganje na predavanjima i vežbama. Studenti su u
obavezi da za vreme trajanja kursa napišu i odbrane dva rada - kritički
prikaz knjige i završni esej.
Jasno je zbog čega
je kurs "Sociologija romskog identiteta" nečuvena stvar u jugoslovenskoj
sociologiji. Međutim, ovakvi kursevi već predstavljaju standard u drugim
delovima sveta, tako da ovaj kurs govori i o novim praksama kako u shvatanju
toga šta znanje jeste, tako i u držanju nastave. Ovakav način rada je baziran
na ideji "student centered learning" - učenje koje se zasniva i osluškuje
potrebe studenata, nasuprot kod nas opšteprihvaćenom "teacher based learning",
koje se bazira skoro isključivo na onome što nastavnik smatra da je važno.
Jedan od osnovnih principa ovog novog trenda je "učite ih manje" (teach
them less) - neka čitaju manje ali neka to što čitaju imaju prilike da
razumeju i upotrebe. Očigledno je da kursevi ovog tipa dovode u pitanje
i "vuku" na prevrednovanje svih naših dosadašnjih poimanja o tome kako
nastava treba da izleda.
Tekstovi koji slede
pisali su studenti Mašinskog fakulteta koji ove godine slušaju kurs "Socilogija
romskog identiteta". S obzirom da je bilo nemoguće objaviti svih 29 kritičkih
prikaza, odabrali smo 10 reprezentativnih. Cilj njihovog objavljivanja
u jednom ovakvom stručnom žurnalu je da sa jedne strane potkrepe tezu da
"student centered learning" zavređuje pažnju i da sa druge strane ilustruju
rezultate ovakvog pristupa, najkonkretnije primenjenog tokom izvođenja
kursa "Sociologija romskog identiteta". Kritički prikazi koji su pred Vama
nisu pretrpeli izmene od strane voditelja kursa - tekstovi su autentični,
onakvi kakve su ih studenti napisali. Njihova kritika je "kritika čistog
srca" (D. B. Đorđević), bez opterećujuće težnje za popularnom političkom
korektnošću. Kao rezultat toga, pročitaćete da "knjiga i nije tako loša",
ili da je "jedina mana ove knjige to što je moraš pročitati nekoliko puta
da bi razumeo sadržinu i temu knjige". O kvalitetu kritičkih prikaza koji
slede sudite i Vi čistog srca - zar nisu studenti najpozvaniji da nas kritikuju?
LITERATURA
1. Jaques,
David. 2001. Learning in Groups. A Handbook for Improving Group Work (Učenje
u grupama. Priručnik za poboljšanje rada u grupama). 3rd Edition. Kogan
Page
2. Fry, Heather
et al. 2001. A Handbook for Teaching & Learning in Higher Education.
Enhancing Academic Practice (Priručnik za predavanje i učenje u visokom
obrazovanju. Poboljšavajući akademski rad). Kogan Page
Marijana Filipović