TM
G. XXVI Br. 3 Str. 371 - 382 Niš jul - septembar 2002.
UDK
616.89:796.012.1-053.4
Originalni naučni rad
Gustav Bala1,
Ankica Hošek2,
Konstantin Momirović2
1Fakultet
fizičke kulture, Novi Sad
2Institut
za kriminološka i sociološka istraživanja, Beograd
ABERANTNO PONAŠANJE I MOTORIČKE SPOSOBNOSTI PREDŠKOLSKE
DECE
Rezime
Na uzorku od 92 predškolska deteta primenjena je baterija od 7 motoričkih
testova i tri osnovne antropometrijske mere, a podaci o aberantnom ponašanju
dece prikupljeni su od roditelja. Relacije motoričkih sposobnosti i aberantnog
ponašanja nakon parcijalizacije efekata dobi, visine, težine i količine
masnog tkiva analizirane su biparcijalnom metodom kanoničke analize kovarijansi.
Tri značajne kvazikanoničke korelacije između motoričkih faktora i faktora
aberantnog ponašanja, sve tri reda veličine 0.50, mogle su se objasniti:
1) uticajem poremećaja neuralne regulacije i kontrole na poremećaje motoričkih
funkcija, 2) posledicom efekata kontrole ekscitativnih procesa u centralnom
nervnom sistemu i na modalitete ponašanja i na one motoričke funkcije koje
zavise od regulacije tonusa, 3) negativnim uticajem subkortikalne inhibicije
na alternativno uključivanje i isključivanje agonista i antagonista..
Ključne reči: aberantno ponašanje, motoričke sposobnosti, predškolska
deca.
ABERRANT BEHAVIOUR AND MOTOR ABILITIES OF PRESCHOOL CHILDREN
Summary
Data on 7 motor tests, 3 basically anthropometric measures and 36 aberrant
behaviour symptoms were gathered of a sample of 92 preschool children.
In order to analyse the relation between aberrant behaviour and motor abilities,
the bipartial method of canonical covariance analysis with partialisation
of age, body height, body weight and subcutaneous fat tissue was applied.
Three significant quasicanonical correlations, all of order of magnitude
of 0.50, could be explained by: 1) influence of the neural regulation disorder
on the disorder of motor functions, 2) effects of the control of excitation
process on the motor functions which depend on tonus regulation, 3) negative
influence of subcortical inhibition on alternative inervation of the agonist
and antagonist muscles.
Key words: aberrant behaviour, motor abilities, preschool children.