TM
G. XX Br. 3-4 Str. 225 - 237 Niš jul - decembar 1997.
UDK
314.883 (497.1)
Prethodno
saopštenje
Mirjana Rašević
Institut društvenih nauka, Beograd
REPRODUKTIVNI MODEL I ETNIČKE PROMENE U JUGOSLAVIJI
Rezime
Plodnost stanovništva u Jugoslaviji je pod snažnim uticajem uporednog postojanja
dihotomnog reproduktivnog modela. Žene albanske, muslimanske i romske narodnosti
naglašeno imaju viši nivo plodnosti u odnosu na Srpkinje, Crnogorke, Jugoslovenke,
Mađarice, Rumunke, Slovakinje i Hrvatice. Razlike u visini plodnosti među
narodnostima objašnjavaju se, pre svega, faktorima sredine kao što su ekonomski,
socijalni, antropološki i kulturni činioci. Elementi socijalnog i ekonomskog
razvoja se, međutim, prelamaju kroz svest i institucije različitih etničkih
grupa. Socijalni običaji, moralni kodeksi i religijska uverenja tako mogu
pojačati ili umanjiti efekte modernizacije. Otuda se najviša plodnost žena
albanske, muslimanske i romske narodnosti može objasniti delom što one
uglavnom žive na manje razvijenim područjima ali i efikasnom uticaju konzervativne
svesti i tradicionalnih normi koje se održavaju putem porodičnih autoriteta
i autoriteta lokalnog javnog mnjenja. Objašnjenje koje se, takođe, nameće
je da muslimansku kulturu karakteriše i otpor ili manja otvorenost za promene
koje su sastavni deo modernizacije. Na drugoj strani, niska plodnost je
uslovljena dominacijom psihološkog i emotivnog aspekta vrednosne dimenzije
deteta. Pogotovu u uslovima diferenciranih ciljeva, izmenjene porodice
i uslovima kada su "gubici" vezani za decu veliki. U uslovima niske smrtnosti,
dvojake tendencije reprodukcije različitih etničkih zajednica uslovljavaju
brz rast i mladu starosnu strukturu, odnosno depopulaciju i prekomerno
starenje i posledično promene u etničkoj strukturi stanovništva u korist
subpopulacija sa visokom plodnošću.
Ključne reči: etničke promene, reproduktivni model, plodnost, socijalni
običaji, Jugoslavija
REPRODUCTIVE
MODEL AND ETHNIC CHANGES IN YUGOSLAVIA
Summary
The fertility of the
population in Yugoslavia is under the strong influence of the parallel
existence of a dichotomous reproductive model. The women of Albanian, Muslim
and Gypsy nationality markedly have a higher level of fertility in relation
to Serb, Montenegrin, Yugoslav, Hungarian, Romanian, Slovak and Croatian
women. The difference in the level of fertility among the nationalities
is explained, first of all, because of factors of the surroundings such
as economic, social, anthropological and cultural ones. The elements of
social and economic development, however, overlap through the conscience
and institutions of various ethnic groups. Social customs, moral codes
and religious convictions thus may increase or decrease the effects of
modernization. That is how the highest fertility of women of Albanian,
Muslim and Gypsy nationality may be partially explained by the fact that
they mainly live in less developed regions but also under the effective
influence of a conservative conscience and traditional norms which are
maintained through family authorities and authorities of the local public
opinion. An explanation which also imposes itself is that the Mus-lim culture
is characterized by a resistance or less openness to changes which form
a constituent part of modernization. On the other hand, low fertility is
conditioned by the domination of a psychological and emotional aspect of
the value dimension of a child. Especially in the conditions of differentiated
goals, altered families and in con-ditions when the "losses" connected
to children are great. In the conditions of a low death rate, the dual
tendency of reproduction of various ethnic communities condition a rapid
growth and young age distribution, namely depopulation and excessive ageing
and consequently changes in the ethnic structure of the population in favor
of sub-populations with high fertility.
Key words: ethnic
changes, model of reproduction, fertility, social habits, Yugoslavia