Proces tranzicije je fenomen koji
je obeležio poslednju deceniju dvadesetog veka. Taj složen i nimalo bezbolan
proces postao je predmet brojnih debata ekonomista različitih teorijskih orijentacija.
Posebno iz razloga što su se predlozi ekspertskih timova o redosledu i potezu
određenih mera često bazirali na teorijskim dometima neoklasike kao vodeće teorijske
paradigme u oblasti ekonomije. Tako na primer, na samom početku procesa tranzicije
smatralo se da je brzina sprovođenja reformi od presudne važnosti, ali se kasnije
pokazalo da takva urgenta ˛receptura˛ ponuđena od strane eksperata nema dobrih
rezultata u uslovima nepostojanja povoljne institucionalne strukture. Praksa
tranzitornih ekonomija pokazuje da sprovoćenje procesa privatizacije i liberalizacije
bez snažnih institucionalnih okvira i odgovarajućih razvojnih strategija ne
daje željene rezultate. Cilj ovog tematskog broja je da pokrene intesovanje
za proučavanje pitanja od fundamentalnog značaja kao što je interakcija privrednih
kretanja i institucionalnih promena u kojoj su obe komponente međusobno višestuko
uslovljene. Naime, institucionalne promene nisu isključivo stvar spoznaje i
političke volje. One utiču na realne ekonomske tokove, kao što postoji i povratni
uticaj tih tokova (neugodnih i nepredvidivih npr. u procesu tranzicije) na same
pravce i intenzitet institucionalnih promena. Na taj način potreba za uspostavljanjem
stabilnih i čvrstih institucija postaje značajna sa stanovišta uspešnosti koncipiranja
dugoročne razvojne strategije, operacionalizacije pojedinih mera itd. U prvom
delu koji se odnosi na institucije, troškove reforme i razvojne strategije autori
se bave problemima koji prate izgradnju efikasne tržišne privrede. U prvom redu
analizira se karakter troškova koji prate proces društvenih reformi u smislu
dileme da li su ovi troškovi subjektivne prirode ili pak indikator taktičkih
grešaka u reformskoj politici. To se dovodi u vezu sa tržištem kao svojevrsnom
institucijom koja osim konstitutivnih državnih aktivnosti na polju uspostavljanja
formalnih pravila ponašanja treba da profiliše i odgovarajuću etiku tržišnog
ponašanja koja isključuje postojanje oportunističkog, licemernog i dvoličnog
delovanja privrednih subjekata. Na taj način bi se otklonile najveće prepreke
uspostavljanju tržišnih odnosa, što u uslovima globalizacije kao aktuelnog perioda
funadamentalne transformacije savremene svetske privrede i različitih kulturno-nacionalnih
obeležja omogućava instrumentalizaciju relevantne dugoročne razvojne strategije.
U drugom delu autori nastoje da realnije dočaraju praktične probleme i implikacije
tranzicionog procesa imajući u vidu da ponovno uspostavnjanje kapital-odnosa
afirmiše novu klasnu strukturu društva što nameće potrebu za novim načinom organizovanja
i rešavanja problema radničke klase, roma i ostalih društvenih struktura. Polazi
se od pretpostavke da je sveukupna socijalna integracija jedan od urgentnih
socijalnih i demokratskih problema na putu ostvarivanja konačnog cilja tranzicije
- održivog razvoja i dugoročnog rasta životnog standarda stanovništva. U tom
kontekstu radovi nekih autora tretiraju modele privrednog rasta i različite
oblike regionalne saradnje značajne za integraciju regiona istočne Evrope u
savremenu svetsku privredu.
Mišljenja sam da prezentovani radovi predstavljaju značajan korak u rasvetljavanju
tako složenog problema kao što je proces tranzicije. Smatram da izborom relevantnih
područja istraživanja autori čine kvalitativni pomak u fondu tranzicionih shvatanja
čime se izbegavaju veštačke i pojednostavljene analitičke distinkcije i pažnja
obraća na mnogo veći broj faktora, što je od presudne važnosti za utvrđivanje
i uspešno sprovođenje institucionalne strategije zemalja u tranziciji.
Dragan Petrović