THE EFFECTS OF TRAINING GIRLS AND BOYS IN THE REFRACTION OF LIGHT WHEN HITTING A TARGET IN THE WATER

Благоје Нешић

DOI Number
10.22190/TEME1604477N
First page
1477
Last page
1496

Abstract

The aim of this paper is to deal experimentally with the transfer effects of training boys and girls in the principles of light refraction concerning success in shooting the target in the water. The inspiration for this research comes from the conclusions drawn by Judd in 1908 which is considered ‘crucial’ in pedagogical psychology since it represents an experimental basis of the generalized theory of transfer. There were two groups in the research: the experimental group of boys and the experimental group of girls and they received training in the principles of light refraction. There were also two control groups of girls and boys and they didn’t have a program. After the completion of the training, shooting targets in the water was carried out, at the first depth (50 cm) and then, at the second depth of water (20 cm). The respondents were eighth- grade boys and girls from the elementary school in Pečenjevac (the experimental groups) and Razgojna (the control groups). The errors in shooting targets were used in order to process the results. The analysis of the variance and the test of the significance of changes and differences among them were used for statistical procedures. The comparative analyses of the experimental and control groups showed that the experimental group was more successful at shooting targets in the water. Furthermore, the analyses denote gender differences in the transfer of the experimental program. Even though this research is, to some extent, different from Judd’s experiment, in terms of methodology, it has confirmed his conclusions and pointed out some new facts.

Keywords

transfer, gender of the respondents, training in the principles of light refraction, shooting targets in the water.

Full Text:

PDF (Serbian)

References

Ausubel, P. (1968). Educational Psychology: a cognitive view, New York: Holt & Rinehart & Winston.

Bruner, J.S. & Greenfield, R.M. (1969). Култура и когнитивни развој [Culture and Cognitive Development], Психологија 1, Београд: ДПС.

Bruner, J. (1976а). Процес образовања [The Process of Education], Педагогија 2/3, стр. 273–371.

Bruner, J. (1976б). Поново сусрет са процесом образовања [Another Meeting with the Process of Education], Педагогија 4, стр. 443–455.

Вучић, Л. (1971). Развијање схватања социјалних односа код ученика [Developing the Understanding of Social Relations in Students], Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Вучић, Л. (2010). Педагошка психологија (први део) [Pedagogical Psychology], Београд: ДПС.

Вудворт, Р. (1959). Експериментална психологија [Experimental Psychology], Београд: Научна књига.

Гилфорд, Ј. П. (1968). Основи педагошке и психолошке статистике [Basic Pedagogical and Psychological Statistics], Београд: Савремена администрација.

Ђорђевић, Д. (1971). Планирање израде теста знања [Planning the Knowledge Test Preparation], Психологија 3. Београд: ДПС, стр. 185–196.

Ђурић, Ђ. (2013). Психологија и образовање [Psychology and Education]. Нови Сад: Висока школа за правне и пословне академске студије др Лазар Вркатић.

Judd, C.H. (1939). Educational Psyshologу, (Chapter 27, p. 500–520), Chicago: The University of Chicago.

Miletić, Đ. (2012). Motoričko učenje u funkciji intenzifikacije procesa vježbanja [Motor Learning with the Aim of Intensifying the Process of Exercise], u: Findak, V. (ur.) Zbornik radova 12. ljetne školе kineziologa Republike Hrvatske – Metode rada u području edukacije, sporta i sportske rekreacije (str. 56–63), Rovinj, Zagreb: Hrvatski kineziološki savez.

Marton, F. (2006). Sameness and Difference In Transfer, The Journal of The learning Sciences 15 (4). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Мужић, В. (1964). Тестови знања [Knowledge Tests], Загреб: Школска књига. Наставни план и програм из физике за VIII разред осмогодишње школе.

Нешић, Б. (2015). Психологија за студенте – будуће професоре средњих школа [Psychology for Students – Future Professors in Secondary Schools], Универзитет у Приштини: Филозофски факултет са седиштем у Косовској Митровици.

Нешић, Б. (2015). Ефекти познавања принципа о преламању светлости на гађање циља у води [Effects of knowing theprinciples of light breaking upon shooting a target on water]. Универзитет у Приштини: Филозофски факултет са седиштем у Косовској Митровици.

Нешић, Б. (2014). Различити типови и методолошки нацрти истраживања трансферних промена у интелигенцији [Different types and methodological drafts of the research of transfer changes in intelligence], Педагогија, 1, стр. 51–61.

Нешић, Б. (2010). Циљеви наставе у светлу новијих теорија о трансферу и реформа основног образовања [Goals of teaching in light of newer theories on transfer and reforms of primary education], Педагогија, вол. 65, бр.1, стр. 77–90.

Нешић, Б. (2006). Развојне и трансферне промене у примарним менталним способностима ученика [Developmentat and Transfer Changes in Primary Mental Skills of Pupils], Ниш: Филозофски факултет у Нишу.

Нешић, Б. (2000). Развијање перцептивних способности ученика [Developing Perception Skills in Pupils], Ниш: Филозофски факултет у Нишу.

Нешић, Б. (1976). Трансфер познавања принципа о преламању светлости на гађање мете у води [Transfer of the Recognition of Light Breaking upon Shooting a Target on Water], (дипломски рад). Ниш: Филозофски факултет.

Osgoode, Ch. E. (1949). The similarity paradox in human learning. Psychological review, 56, p. 132–143.

Печјак, В. (1965). Трансфер у учењу [Transfer in Learning], Београд: Рад, Раднички универзитет.

Радоњић, С. (1959). Трансфер учења [Transfer Learning]. Београд: Завод за унапређење школства Н. Р. Србије.

Schmidt, R.A, & Wrisberg, A. C. (2008). Motor learning and performance: A problem-based learning approach, 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics.

Smeeton, N.J., Ward, P. & Williams, М.А. (2004). Do pattern recognition skills transfer across sports? A preliminary analysis. Journal of Sport Sciences, 22, p. 205–214.

Стевановић, Б. (1970а). Педагошка психологија [Pedagogical Psychology]. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Стевановић, Б. (1970б). Експериментисање у области васпитања [Experimentation in the Field of Upbringing], Психологија, 2/3, стр. 198–211.

Sternberg, R. (2003). Cognitive Psychology, (Inc. 3rd. edition), Wadsworth, a division of Thomson Learning.

Thorndike, E. L. (1914). Educational psychology. New York: Columbia.

Ferguson, G. (1956). On Transfer and the Abilities of Man. Canadian Journal of Psychology, X, p. 121–132.

...... (1975). Физика (уџбеник за основну школу) [Physics for Primary School], Београд: Завод за основно образовање и образовање наставника С.Р. Србије.

Hendrichson, G. & Schroeder, W. (1941). Transfer of Training in Learning to Hit a Submerged Target, American Journal of Educational Psychology.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804