PHILOSOPHICAL BASIS OF THE INSTITUTIONALIZATION OF KNOWLEDGE MANAGEMENT
Abstract
This paper is concerned with the phenomenon of knowledge and its institutionalization in the context of society and state. The analysis deals with two paradigms of knowledge, known in history of philosophy as the ancient and the modern one. On this basis, the institutionalization of knowledge is questioned as an inherent part of the conceptualization of knowledge, but at the same time, as the problem of alienation of the concept from the human frame of understanding it. Consequently, the reflection of the need for a new approach to the problem emerged and it is actually formulated in this work as the Humanological Management approach. This philosophical frame enables the Management of the (institutionalization of) knowledge on the socio-humanistic basis. In this context, the concept of knowledge as the most important human resource becomes theoretical, as well as practical framework of the Science for humans.
Keywords
Full Text:
PDF (Cрпски)References
Алибабић, Ш. (2010). Change Management – Andragological profesional challenge. In: Medić S., et al.(Ed.) Adut Education: The Response to Global Crisis Strenghts and Chalenges of the Profession (pp. 109–127). Belgrade: IPA.
Award, E.M., Ghaziri, H.M. (2004). Knowledge Management. NJ: Pearson Education International, Prentice Hall.
APQC, American Productivity and Quality Center, rewiev, 2015.
Бахтијаревић-Шибер, Ф. (1999). Менаџмент људских потенцијала. (Human Potentials Management), Загреб: Голден Маркетинг.
Бодин, М. (2002). Хуманологија и хуманолошке науке. (Humatology and Humanological Sciences) Зборник радова ФЦО, Београд.
Бодин, М. (2007). Теоријски основи менаџмента националне безбедности (докторска дисертација) (Teoretical Foundation of the National Security Management), doctoral disertation, Факултет безбедности Универзитета у Београду.
Брњас, З. (2000). Стратегијски менаџмент. (Strategical Menagement) Београд: Грмеч – Привредни преглед.
Цветковић В. (1995) Воља за ново. (Will for the New) ИПС, Београд.
Деспотовић, М. (2013). Развој курикулума у стручном образовању. (Curiculum Devalopment in Education of Experts) Београд: Филозофски факултет Универзитета у Београду,
Drucker, P. F. (1998). Managing in a Time of Great Change. New York: Truman Talley Books/ Plume
Ђорђевић-Бољаковић Ј. (2009). Менаџмент знања. ((Knowledge Management) Београд: ДАТА Статус.
Џелетовић М; Машић Б; Николић Д; Нешић С. (2014). Менаџмент знања и конкурентност организације. (Knowledge Management and Organizational Competitive advantage, Busin.ess Economy II pg) Пословна економија, Нови Сад: ЕДУКОНС, бр. II стр. 118–139. .
Fayol H, General and Industrial Management, Pitman&Sons, London, 1949.
Јовановић, П. (2004). Менаџмент: Теорија и пракса. (Manaegament – Theory and Pratice)
Београд: Графослог.
Mашић.Б (2004). Менаџмент знања. (Knowledge Management). Београд: Универзитет Браће Карић, Факултет за менаџмент
Хајдегер, М. (1985). Битак и вријеме. (Being and Time) Загреб: Напријед. Платон, (1976). Држава, БИГЗ, Београд (Plato, Republic)
Хусерл Е. (1991). Криза европских наука, Горњи Милановац: „Дечје новине”
'(Huserl E. The Crises of European Sciences )
Taylor F. The Principles of Scientific Management, Harper&Brothers 1911.
Вебер, М. (1989). Протестантска етика и дух капитализма. „Веселин Маслеша”–„Свјетлост”, Сарајево (Weber, M. Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism)
DOI: https://doi.org/10.22190/TEME200601043B
Refbacks
- There are currently no refbacks.
© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804