МЕТАКОГНИЦИЈА: КОНЦЕПТУАЛНА И МЕТОДОЛОШКА РАЗМАТРАЊА/METACOGNITION: CONCEPTUAL AND METHODOLOGICAL CONSIDERATIONS

Вељко Банђур, Биљана Бошњак

DOI Number
-
First page
365
Last page
378

Abstract


У раду је дат преглед најпознатијих дефиниција о метакогницији, под којом се уопштено подразумијева когниција о когницији, али оваква дефиниција пру- жа тек основну идентификацију метакогниције. Илустрације ради, приказан је табеларни оквир метакогниције који наглашава њену вишедимензионалност и обухвата читав низ релевантних компоненти. Намјера аутора била је да укажу на значај проучавања феномена метакогниције, али и на концептуалне и мето- долошке препреке које стоје на путу унапређивања знања у овој области. Пред метакогнитивном парадигмом стоји вријеме, задаци да се она конципира, оствари, али и да потврди своје велике експланаторне потенцијале.

Кључне речи: метакогниција, когниција, компоненте метакогниције, метакогнитивно знање, метакогнитивна регулација.

This paper presents an overview of the most famous definition of metacognition, under which it generally involves cognition about cognition, but this definition provides only the basic identification of metacognition. As an illustration, a tabular framework of metacognition was shown which emphasizes its multidimensionality and includes a whole range of relevant components. The intention of the author was to draw attention to the importance of studying the phenomenon of metacognition, but also to the conceptual and methodological obstacles that stand in the way of improving knowledge in this area. It needs time and there are tasks for metacognitive paradigm to be conceived, realized, and finally to confirm its great explanatory potential.

Key words: metacognition, cognition, components of metacognition, metacognitive knowledge, metacognitive regulation.

 


Keywords

метакогниција, когниција, компоненте метакогниције, метакогнитивно знање, метакогнитивна регулација.

Full Text:

PDF (Cрпски)

References


Artino, R.A. Stephens J.M. (2004).Motivation and Self-Regulation in Online learning.Connecitcut: University of Connecitcut.

Ashman,A. Conway,R. (1997).An introduction to cognitive education, Theory and applications.London: Routledge.

Brown, A. L. (1987). Metacognition, Exsecutive Control, Self-Regulation and Other More Mysterions Mechanisms. In: Metacognition, Motivation and Understanding,65-116.Lawrence Erlbaum Associates. New Jersey: Hillsdalle.

Cross, D. R. & Paris, S. G. (1988). Developmental and instructional analyses of children’s metacognition and reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 80(2), 131-142.

Ellis, G. Developing Metacognitive Awareness-The Missing Dimension. Portugal: The Journal. No 10.Очитано: 25.09.2007.

Филиповић, Н.(1988). Могућности и домети стваралаштва ученика и наставника.Сарајево: Свјетлост и Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem-solving. In Resnick, L. B. (Ed.), The nature of intelligence. NJ: LEA.231-235.

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906-911.

Flavell, J. H. (1987). Speculations about the nature and development of metacognition. In Weinert, F. E. and Kluwe, R. H. (Eds.),Metacognition, motivation, and understanding. NJ: LEA. 21-29.

Гојков, Г. (1995). Васпитање метакогниције као елемент дидактичке компетенције наставника.У књизи: Школа и развоја личности ученика, Зборник радова. Шабац: Виша школа за образовање васпитача Шабац и Актив психолога и педагога Мачванског и Колубарског округа. Актив психолога и педагога Сремског округа, стр.49-58.

Игњатовић-Савић, Н. (1990). Педагошке импликације теорије Виготског, у: Психологија, вол. XXIII , бр.1. Београд: Филозофски факултет.

Канкараш, М.(2004): Метакогниција-нова когнитивна парадигма,у: Психологија(149-161), 37 (2).Београд: Филозофски факултет.

Kayashima, M. & Inaba, A. (2003d). The model of metacognitve skill and how to facilitate development of the skill, Proc. of theInternational Conference on Computers in Education. Dec 2-5, Hong Kong. 253-261.

Kuhn, D. & Dean, D. (2004). A bridge between cognitive psychology and educational practice. Theory into Practice, 43(4), 268-273.

Левков, Љ. (1995):Интелектуални развој, метакогниција и школа, у: С. Крњајић (ур.):Сазнавање и настава(131-150).Београд: Институт за педагошка истраживања.

Martinez, M. E. (2006). What is metacognition?, у: Phi Delta Kappan, 696-699.

Мирков,С. (2005). Улога метакогнитивних процеса у развијању стратегија учења, у зборнику Института за педагошка истраживања, XXXVII, бр. 1, стр. 28-44. Београд: Институт за педагошка истрживања.

Мирков,С. (2006):Метакогниција у образовном процесу, у: Зборнику Института за педагошка истраживања, XXXVII, бр. 1,стр. 7-24. Београд: Институт за педагошка истрживања.

Livingston, J. A. (1997). Metacognition: an overview. http://www.gse.buffalo.edu/fas/shuell/cep564/Metacog.htm. Очитано: 10. 03. 2012.

Panaoura,A. Philippou, G. (2006):The Measurement of Young Pupils Metacognitive Ability in Mathematics.Очитано: 02.03. 2008.

Paris, S. G. & Winograd, P. (1990). Promoting metacognition and motivation of exceptional children. Remedial and Special Education, 11(6), 7-15.

Peirce, W. Metacognition: Study Strategies, Monitoring and Motivation. Очитано: 02.07. 2006.

Rahman, F.& Masrur, R. (2011). Is Metacognition a Single Variable? International Journal of Business and Social Science, 2(5), 135-141.

Ridley, D.S., Schuty, P.A., Glanz, R.S.&Weinstein, C.E. (1992). Self-regulated learning:The interactive influence of metacognitive awareness and goal-setting. Journal of Experimental Eduaction 60 (4), 293/306.

Roberts, M. J., & Erdos, G. (1993). Strategy selection and metacognition. Educational Psychology, 13, 259-266.

Rasekh Z.E. (2003): Metacognitive Strategy Training for Vocabulary Learning. Texas: A&M University.

SantrockJ. (2006):Educational Psyhology. New York: McGraw-Hill Humanities Social.

Schraw, G. (1998). Promoting General Metacognitive Awareness. Instructional Science. 26(2), 113-125.

Schraw, G., Crippen, K.J., & Hartley, K.D. (2006). Promoting self-regulation in science education:Metacognition as part of a broader perspective on learning. Research in Science Education,36(1–2), 111–139.

Schraw, G., & Impara, J.C. (Eds.). (2000). Issues in the measurement of metacognition. Lincoln, NE:Buros Institute of Mental Measurements.

Sternberg,R. J. (1984):Toward a Trinarchic Theory of Human Inteligence, Cambridge: The Bihevioral and Brain Sciences,7, Cambridge: University Press.

Сузић, Н. (2005):Педагогија за XXI вијек. Бања Лука:ТТ-центар.

Winn, W. & Snyder, D. (1998). Cognitive perspectives in psychology. In D.H. Jonassen (Ed.). Handbook of research for educational communication and technology, 112-139. New York: Simon & Schuster Macmillan.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


© University of Niš, Serbia
Creative Commons licence CC BY-NC-ND
Print ISSN: 0353-7919
Online ISSN: 1820-7804